ads

انتقادها از بی‌توجهی حکومت در مورد رویداد آتش‌سوزی در گمرک هرات

با گذشت نزدیک به دو هفته  از بررسی هیات تخنیکی  حقیقت‌یاب رویداد آتش‌سوزی اسلام‌قلعه، شماری از اعضای ولسی‌ جرگه به این باورند که حکومت اراده‌ی قوی برای جبران خساره‌ی متضررین این رویداد را ندارد.

 مهرو سروری
12 حوت 1399
انتقادها از بی‌توجهی حکومت در مورد رویداد آتش‌سوزی در گمرک هرات

طاها صادق، نماینده مردم هرات در ولسی جرگه، بازداشت عاملین اصلی رویداد آتش سوزی، فرار مالیاتی، تغیر نوعیت کالاهای تجارتی وعدم اراده قوی حکومت مرکزی برای جبران خساره تاجران و متضررین این رویداد را از عواملی عنوان می‌کند، که کار هیات را بسیار پیچیده خواهد ساخت.

با این همه غلام‌ بهاءالدین جیلانی، وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث در صحبت با کلید، ادارات همچون، گمرک، نورم و استندرد، شرکت تی سی آرسی و تصدی محافظت عامه را به سهل‌انگاری و کم‌کاری در رویداد آتش سوزی اسلام‌قلعه متهم می‌کند.

وی، می‌گوید: براساس آمار ابتدایی نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ موتر حامل کالاهای تجارتی در این رویداد کاملا سوخته است.

او می‌افزاید، براساس یافته‌های گزارش این هیات، نباید بیش از  ۲۰ روز موترهای حامل مواد نفتی و غذایی در فاصله بسیار کم در پارک گمرک اسلام قلعه منتظر بمانند.

آقای جیلانی، با تاکید بر  شفافیت وجدیت در بررسی این رویداد تصریح می‌کند، عاملین این رویداد شناسایی و به پنجه قانون سپرده خواهند شد.

به گفته‌ی وی، در ترکیب این هیات نماینده‌های اداره های اتاق‌های تجارت، صنایع ومعادن و اتحادیه موتر داران نیز شامل می‌باشند.

با این حال بصیر آرین، نماینده موترداران در ترکیب هیات حقیقت‌یاب رویداد آتش‌سوزی در گمرک اسلام‌قلعه، از پیش‌رفت نزدیک به ۸۰ درصدی تحقیق این هیات سخن زده می‌گوید: در پیوند به این رویداد امر گرفتاری ۱۴ تن از پرسونل اداره‌ی گمرک به شمول سرپرست این اداره، قومندان پولیس و چندین آمر و کارمند این اداره نیز از سوی سارنوالی صادر گردیده‌است.

با‌ آن‌که بها‌ء الدین جیلانی، وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث از میزان خساران به‌جامانده ناشی از رویداد آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه چیزی نمی‌گوید؛ اما بصیر آرین، نماینده موترداران می‌گوید: براساس آمار ابتدایی حدود ۷۰ میلیون دالر به تاجران خسارت وارد شده‌است.

به گفته وی، در این رویداد نزدیک به ۱۳۰۰ موتر حامل کالاهای تجارتی طعمه حریق گردیده است.

گفتنی‌ست، در ( ۴ حوت ۱۳۹۹ )یک هیات حقیقت‌یاب متشکل از نماینده‌های ۱۳ اداره مختلف مرکزی به رهبری وزیر امور دولت در امور رسیده‌گی برای بررسی این رویداد وارد هرات گردید.

این هیات در سه بخش از جمله بررسی علل وعوامل آتش‌سوزی، تثبیث خساره و راهکاربرای جبران خساره تحقیقات خود را در همان روز  آغاز نموده و تا اکنون ادامه دارد.

 

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA