ads

ناامیدی مردم به روند صلح و بی‌باوری بر طرف‌های درگیر

پروسه‌ی صلح افغانستان که با افتتاح مذاکرات بین‌الافغانی امیدهای زیادی را به‌وجود آورده بود، اکنون با به بن‌بست کشیده‌شدن این روند و بی‌نتیجه‌ماندن کنفرانس ناتو، تداوم و افزایش خشونت‌ها و سردرگمی‌های موجود در اظهارات مقامات امریکایی و معمایی‌شدن روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، ناامیدی‌ها نسبت به این پروسه را بیش‌تر ساخته است. 

کلید
3 حوت 1399
ناامیدی مردم به روند صلح و بی‌باوری بر طرف‌های درگیر
عکس از شبکه‌های اجتماعی

 

سخنرانی رییس جمهور ایالات متحده امریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ نشان داد که تلاش‌های گروه طالبان برای جلب حمایت حکومت جدید امریکا از توافق‌نامه صلح دوحه  نتایج مثبت در پی نداشته و لازم است تا این گروه به‌خاطر قطع جنگ و برقراری صلح  در استراتیژی شان برای ادامه‌ی مذاکرات با هیات گفت‌وگوکننده‌ی حکومت افغانستان تجدید نظر کنند.

پس از آن‌که حکومت جدید ایالات متحده امریکا به بازنگری موافقت‌نامه دوحه با طالبان تصمیم گرفت، ملا عبدالغنی برادر؛ معاون سیاسی گروه طالبان با ارسال نامه‌یی از مردم امریکا خواست تا حکومت شان را متقاعد به تطبیق موافقت‌نامه میان طالبان و ایالات متحده امریکا کنند؛ اما به نظر می‌رسد که رییس جمهور امریکا در سخنرانی که در کنفرانس مونیخ ایراد کرد، به نامه‌ی طالبان در رابطه به تطبیق موافقت‌نامه دوحه پرداخته است.

جو بایدن؛ رییس جمهور ایالات محتده امریکا ناوقت روز جمعه، در کنفرانس امنیتی مونیخ از اقدامات دیپلماتیک در پروسه‌ی صلح افغانستان اعلام حمایت نموده و گفت که آمریکا تلاش دارد تا به این جنگ که در آستانه‌ی ورود به ۲۰ساله‌گی است، پایان دهد.

بایدن در سخنرانی‌اش تاکید کرده که ایالات متحده امریکا  اجازه نمی‌دهد، افغانستان روزی دوباره به پایگاه فعالیت‌های تروریستی علیه امریکا و متحدانش بدل شود.

طالبان در موافقت‌نامه دوحه با امریکا، قطع رابطه‌ی شان با گروه‌های تروریستی، کاهش خشونت‌ها و آغاز مذاکرت میان افغانان را در بدل آزادی زندانیان شان از زندان‌های حکومت افغانستان و خروج نیروهای خارجی از افغانستان پذیرفته بودند.

 اما ایجاد حکومت جدید ایالات متحده امریکا، توقف گفت‌وگوهای صلح و ادامه‌ی خشونت‌ها در افغانستان، ظاهرآ از دلایل اصلی بازنگری موافقت‌نامه دوحه از جانب امریکا خوانده شده‌است.

همزمان با موقف‌گیری جوبایدن در کنفرانس مونیخ، وزیر دفاع امریکا نیز در نشست وزرای دفاع ناتو به متحدان امریکا در این سازمان اطمینان داده که امریکا از افغانستان به‌گونه‌ی عجولانه خارج نخواهد شد.

وزیر دفاع آمریکا در نشست وزرای دفاع ناتو که به روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه‌ی هفته گذشته برگزار شده بود گفت که در حال مرور توافق‌نامه‌ی صلح طالبان و امریکا است.

 

پیش از این، ینس استولتنگ برگ؛ منشی عمومی سازمان  ناتو نیز از افزایش خشونت‌ها و توقف گفت‌وگوهای صلح ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواست، برای کاهش خشونت‌ها و قطع رابطه با گروه‌های تروریستی تلاش‌های بیش‌تر به خرج دهند.

هرچند دور دوم مذاکرات صلح مطابق به توافق دو طرف به تاریخ 5 ماه جنوری میان هیات‌های مذاکره‌کننده‌ی حکومت افغانستان و طالبان  آغاز شد؛ اما پس از آن‌که ایالات متحده امریکا تصمیم گرفت که موافقت‌نامه‌ی ‌دوحه با طالبان را بازنگری کند، روند گفت‌وگوهای صلح در دوحه متوقف شده و شماری از اعضای هیات مذاکره‌کننده‌ی طالبان در سفرهای جداگانه به کشورهای منطقه چون روسیه، ایران و ترکمنستان  در صدد جلب حمایت کشورهای متذکره شدند.

 

هرچند ایالات متحده امریکا تا هنوز تصمیم نهایی‌اش را در رابطه به موافقت‌نامه دوحه با طالبان اعلام نکرده‌است؛ اما موقف‌گیری‌های اخیر رییس جمهور امریکا و وزرای دفاع ناتو نشان می‌دهد که امریکا و ناتو در صورت ادامه‌ی خشونت‌ها در افغانستان نیروهای خارجی از افغانستان بیرون نخواهند شد و در صورت ضرورت در کنار نیروهای امنیتی افغان خواهند بود.

در چنین وضعیت، لازم است تا مخالفان مسلح دولت از ادامه‌ی خشونت‌ها و جنگ دست برداشته و تلاش نمایند تا به عوض جنگ راه‌های رسیدن به صلح را جست‌وجو کنند؛ چیزی که مردم افغانستان به آن نیاز دارند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA