ads

آیا نشست ناتو جنگ و صلح افغانستان را مشخص خواهد ساخت ؟

قرار است نشست وزاری دفاع ناتو فردا و پس فردا از طریق ویدیو کنفرانس، برگزار گردد که یکی از بحث‌های اصلی آن ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان خواهد بود.

کلید
28 دلو 1399
آیا نشست ناتو جنگ و صلح افغانستان را مشخص خواهد ساخت ؟

تصمیم وزرای دفاع ناتو در مورد ادامه حضور و یا هم خروج نظامیان این سازمان، به‌دلیل آن در مورد جنگ و صلح افغانستان مهم پنداشته می‌شود که قبل از این ایالات متحده امریکا، در توافق نامه‌ای با طالبان، پایان ماه می را آخرین فرصت برای خروج نیروهای این کشور از افغانستان تعیین کرده بود.
از سویی هم مشاور امنیت ملی ایالات متحده امریکا پس از آغاز کار اداره جدید امریکا، در صحبت با همتای افغان‌اش گفته بود که تا زمان برگزاری نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو، حد اقل وضاحت‌های لازم را در مورد سیاست‌های‌ شان برای افغانستان ارائه خواهند کرد.
هرچند قبل از این، اداره جدید ایالات متحده امریکا به رهبری جوبایدن، اعلام کرده است که در مورد خروج و یا هم ادامه حضور نیروهایش در افغانستان، پس از ارزیابی توافق‌نامه صلح این کشور و طالبان تصمیم خواهد گرفت؛ اما تا هنوز معلوم نیست که ارزیابی این توافق‌نامه، در چه مدت زمان تکمیل خواهد شد .
در توافق‌نامه صلح میان طالبان و امریکا که در اواخر ماه فبروری سال گذشته میلادی در قطر به امضاء رسیده است، قطع رابطه طالبان با گروه‌های تروریستی مانند القاعده، کاهش خشونت‌ها و آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان، از پیش شرط‌های اصلی خروج نیروهای خارجی از افغانستان عنوان شده است.
اما حکومت افغانستان، طالبان را به تشدید جنگ و کشتار غیر نظامیان بی‌گناه متهم کرده و همواره اعلام کرده است که طالبان به حمایت گروهای تروریستی، با گذشت هر روز آتش جنگ را شعله‌ور می‌سازند.
هرچند گروه طالبان روابطش را با گروه‌های تروریستی رد کرده و اعلام کرده که مطابق به توافق‌نامه قطر، به تعهدات خود پابند است، اما به نظر می رسد که ادامه و شدت خشونت‌های جاری در افغانستان، در کنار آن‌که گفت‌وگوهای صلح قطر را با خطر شکست و بن‌بست رور به‌ رو ساخته است، ایالات متحده امریکا و کشورهای عضو سازمان ناتو را نیز وا داشته تا در مورد خروج و یا هم ادامه حضور نیروهای شان، تجدید نظر کنند.
مردم افغانستان، انتظار دارند تا ایالات متحده امریکا و کشورهای عضو ناتو، در مورد خروج و یا هم ادامه حضور نیروهای شان در افغانستان، به‌گونه مسوولانه تصمیم بگیرند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA