ads

در آتش‌سوزی بندر اسلام‌قلعه، بیش از 600 عراده موتر از بین رفته است

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید، آتش سوزی در بندر اسلام قلعه هرات، بیش از 100 میلیون دالر به تاجران، خسارات مالی وارد کرده است.

نویسنده: خیرالبنات سادات
27 دلو 1399
در آتش‌سوزی بندر اسلام‌قلعه، بیش از 600 عراده موتر از بین رفته است

مسوولان این نهاد، بی‌نظمی و فساد گسترده در گمرکات، پروسه پیچیده و چندگانه برای آزمایش و نمونه‌گیری مواد نفتی، نبود مقررات مشخص و زیرساخت‌های خاص برای طی مراحل مصوونیت مواد نفتی و گاز مایع، غفلت وظیفوی و سهل انگاری ریاست گمرک هرات و سایر اداره‌های مسوول را از عوامل اصلی آتش‌سوزی در بند اسلام‌قلعه، قلمداد می‌کنند.
شنبه گذشته، در پی انفجار در یک مخزن گاز در محوطه گمرک اسلام قلعه، آتش‌سوزی گسترده در این گمرک آغاز گردید و بیش از 600 عراده موتر حامل کالاهای تجاری، طعمه آتش شد که در جریان آن، برخی از موترهای تجار نیز مورد چور و چپاول قرار گرفت.
سید زمان هاشمی؛ رئیس هیئت‌عامل اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، امروز دوشنبه (27 دلو) در یک نشست خبری گفت، این آتش‌سوزی بر اثر غفلت وظیفوی و بی‌توجهی مسوولان حکومت، صورت گرفته و حکومت باید به تاجران متضرر، جبران خساره کند.
به گفته هاشمی، اگر حکومت در رابطه به این رویداد اقدام جدی نکند، تجار و سرمایه‌گذاران، تورید نفت و گاز را متوقف خواند ساخت که این کار، بالای نرخ‌ها در بازار نیز تاثیر منفی برجای می‌گذارد.
در همین حال سمیه رضایی؛ یک تن از تاجران متضرر در آتش‌سوزی بندر اسلام‌قلعه گفت که با مبلغ 50 هزار افغانی، تجارت کوچک را آغاز کرده بود و دار و ندارش را در این آتش‌سوزی از دست داد.
خانم رضایی افزود، با آن‌که موتر حامل کالاهای تجارتی وی، پانزده روز قبل محصول گمرکی‌اش را پرداخته بود، اما به آنها اجازه ترخیص از مرز داده نشد.
با این حال فواد احمدی؛ سخنگوی وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که یک هیئت، برای بررسی رویداد آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه، به ولایت هرات سفر کرده است.
به گفته وی، وزارت مالیه در نظر دارد تا برای متضررین این آتش‌سوزی، جبران خساره کند.
از سویی هم خیرالدین مایل؛ معاون تجارتی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت، هزاران موتر کالاهای تجاری، با وجود پرداخت محصول گمرکی، در بنادر افغانستان متوقف‌اند و این اتاق، نگران تکرار همچون حوادث در سایر بنادر کشور می‌باشد.
با این همه، از حدود دو هفته به‌اینسو، صرافان در سراسر کشور، به دلیل آنچه وضع قوانین ظالمانه از سوی دافغانستان بانک می‌خوانند، دست به اعتصاب کاری زده و خدمات پولی را متوقف ساخته‌اند.
خان محمد سرفرازباز؛ یک تن از این صرافان گفت، اگر حکومت به مشکلات شان رسیده‌گی نکند، به اعتصاب شان ادامه خواهند داد.
این نخستین بار نیست که در گمرک‌های افغانستان آتش‌سوزی رخ می دهد، بلکه پیش از این نیز در رویداد مشابه در گمرک سپین‌بولدک ولایت کندهار، خسارات هنگفت مالی به تاجران، وارد شده بود.

 

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA