ads

ائتلاف ابتکار زنان برای صلح و امنیت اعلام موجودیت کردند

15 نهاد مدنی و رسانه‌ها ائتلافی را زیرنام “ابتکار زنان برای صلح و امنیت” به‌هدف حصول اطمینان از حضور زنان در پروسه صلح ایجاد کرده‌اند.

نویسنده: مقدس هاشمی
19 دلو 1399
ائتلاف ابتکار زنان برای صلح و امنیت اعلام موجودیت کردند

این ائتلاف، به‌منظور حضور معنادار زنان در پروسه صلح، توسط نهادهای که بیشتر در بخش حقوق زنان کار می‌کنند، ایجاد شده است.
نجیبه ایوبی؛ رئیس کلید گروپ امروز یکشنبه (19 دلو) در کنفرانس ”پروسه صلح افغانستان؛ پیشرفت، چالش‌ها و ‌توقعات” گفت که با ایجاد این ائتلاف، تلاش می‌شود تا زنان، در گفت‌وگوهای صلح به‌گونه مستقیم دخیل شوند.
وی، وضیعت حاکم در پروسه صلح را برای مردم افغانستان، غیر قابل قبول خوانده، از سیاسیون و طرف‌های مذاکره‌کننده خواست که برای دستیابی به یک توافق، تلاش کنند.
در همین حال سیما سمر؛ وزیر پیشین دولت در امور حقوق بشر و روابط بین‌المللی که در این کنفرانس حضور داشت، ایجاد این ائتلاف را گام مهم در راستای صلح خوانده، گفت که تقویت نهادهای مدنی، باعث بسیج و شریک شدن مردم در پروسه صلح می‌شود.
وی تاکید کرد که برای رسیدن به صلح، نیاز است تا اقلیتها و مردم در این پروسه سهیم شوند.
از سویی هم؛ نماینده گان سیاسی کشورهای اروپایی، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و ‌‌ناتو در افغانستان که در این نشست، به‌گونه حضوری و غیر حضوری اشتراک کرده بودند، یک‌باردیگر حمایت شان را از نظام کنونی و حضور زنان در پروسه صلح، اعلام کردند.
آلتا میلر؛ مسوول جندر سازمان ملل متحد در افغانستان گفت، حضور زنان در گفت‌وگوهای صلح، یکی از اهداف مهم و استراتژیک این نهاد می‌باشد.
در همین حال وی، با ابراز نگرانی از ترور فعالان مدنی و رسانه‌یی در افغانستان، گفت که این وضعیت، قابل قبول نیست.
این درحالی‌ست که زنان افغان، همواره خواستار حضور معنادار و حفظ حقوق و دستآوردهای سال‌های اخیر شان، در پروسه صلح شده‌اند.
دور دوم گفت‌وگوهای صلح، که در ماه جنوری سال جاری میلادی آغاز شد، از حدود سه‌هفته به‌اینسو، متوقف شده است.
هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان می‌گوید که نماینده‌گان طالبان، سرگرم سفرها به کشورهای منطقه‌اند و برای بحث روی ختم جنگ، در میز مذاکره حاضر نشده‌اند.



بیشتر بخوانید:



کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA