ads

قیمت زعفران افغانستان نزدیک به 50 درصد کاهش یافته است

در حالی‌که براساس ارزیابی انستیوت بین‌المللی ذایقه اتحادیه اروپا، زعفران افغانستان از لحاظ کیفیت، برای سومین بار مرغوب‌ترین زعفران جهان شناخته شده، اما شماری از زعفران کاران در ولایت هرات از کاهش نزدیک به 50 درصدی قیمت این گیاه ابراز نگرانی می‌کنند.

نویسنده: مهرو سروری
4 دلو 1399
قیمت زعفران افغانستان نزدیک به 50 درصد کاهش یافته است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

آنان می‌گویند که در سال جاری یک کیلوگرام زعفران را به 35 الی 40 هزار افغانی به فروش می‌رسانند، در حالی‌که در زمان مشابه سال گذشته، یک کیلوگرام زعفران به 70 هزار افغانی در بازارهای هرات به فروش می‌رسید.
به گفته زعفران کاران هرات، نبود بازار، وضع محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا در صادرات ونبود برنامه منظم برای محصولات داخلی از سوی اداره‌های زیربط، باعث کاهش قیمت این گیاه شده است.
زعفران‌کاران هرات، از حکومت می‌خواهند که برای جلوگیری ازکاهش قیمت زعفران و بازاریابی آن، برنامه‌های منظمی را روی دست گیرد.
با این حال بشیر احمد رشیدی؛ رئیس اتحادیه ملی زعفران‌کاران، با ابراز نگرانی از کاهش میزان صادرات این محصول می‌گوید، در سال جاری به‌دلیل محدودیت صادراتی و واردات زعفران از ایران، در حدود 30 درصد حاصلات سال گذشته نیز به فروش نرسیده است.
آقای رشیدی هشدار می‌دهد، درصورتی‌که حکومت اقدامات جدی در قسمت بازاریابی و جلوگیری از واردات زعفران روی دست نگیرد، قیمت این محصول بیش از این کاهش خواهد یافت.
رئیس اتحادیه ملی زعفران کاران، همچنان از کشورهای هند، امارات متحده عربی و کشورهای اروپایی به ‌نوان عمده‌ترین متقاضیان این قلم صادراتی یاد‌آوری می‌کند.
از سویی هم بشیر احمد احمدی؛ مدیر ترویج ریاست زراعت ولایت هرات، با اشاره به افزایش 20 درصدی حاصلات زعفران نسب به سال‌های گذشته، از برداشت بیش از 20 تن از این محصول در سال جاری خبر می‌دهد.
آقای احمدی گفت که سال گذشته از 7 هزار هکتار زمین تحت کشت زعفران، حدود 17 تن برداشت گردید، اما در سال جاری زمین‌های تحت کشت این گیاه، به 8 هزار هکتار افزایش یافته است.
با این همه فواد احمدی؛ سخنگوی وزارت صنعت وتجارت، از روی دست گرفتن برنامه سه ساله این وزارت برای گسترش راه‌های ترانزیتی خبر داده می‌گوید، براساس این برنامه، زمینه صادرات محصولات و تولیدات داخلی از طریق دهلیزهای هوایی و راه آهن به کشورهای اروپایی وآسیای میانه فراهم خواهد شد.
احمدی، با اشاره به نگرانی زعفران‌کاران مبنی بر واردات زعفران از کشورهای همسایه گفت که این وزارت، در همآهنگی با اداره‌های مختلف، از ورود زعفران به کشور نیز جلوگیری خواهد کرد.
این در حالی‌ست که به گفته مسوولان ریاست زراعت ولایت هرات، بیش از 90 درصد زعفران افغانستان از این ولایت به‌دست می‌آید.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA