ads

ولسی جرگه، برای دومین‌بار بودجه سال مالی 1400 را رد کرد

اعضای ولسی جرگه، به روز شنبه در نشست عمومی این مجلس، برای دومین‌بار سند بودجه سال مالی 1400 را به دلیل ناعادلانه خواندن این بودجه رد کرده و یکبار دیگر خواستار حذف بودجه‌ی دسترخوان ملی ازاین مسوده شده و تاکید روی یک‌سان‌سازی معاشات کارمندان دولتی دراین مسوده شدند.

مقدس هاشمی
27 جدی 1399
ولسی جرگه، برای دومین‌بار بودجه سال مالی 1400 را رد کرد

 

 

میررحمان رحمانی؛ رییس ولسی جرگه در نشست عمومی روز شنبه این مجلس، گفت، دراین مسوده، بودجه به‌گونه‌ی عادلانه تخصیص داده نشده و بودجه‌ی اضافی برای کودهای بودجه‌یی 91 و 92 اختصاص داده شده‌است.

به گفته‌ی ‌وی، تغییراتی را که اعضای ولسی جرگه برای وزارت مالیه پیشنهاد کرده بودند در این سند گنجانیده نشده‌است.

در همین حال، شماری از اعضای ولسی جرگه نیز یک‌بار دیگر روی یک‌سان‌سازی معاشات کارمندان پایین‌رتبه حکومت، معلمان و اجیران در بودجه‌ی سال مالی 1400 تاکید کردند.

عبدالرحمن پدرام؛ نماینده مردم در ولسی جرگه می‌گوید، تا زمانی‌که به یک‌سان‌سازی معاشات کارمندان دولتی دراین بودجه توجه نشود، این بودجه به تصویب ولسی جرگه نخواهد رسید.

وی ‌می‌گوید، درحالی که ماهانه میلیون‌ها دالر به معاشات ان تی ای اختصاص داده می‌شود؛ اما برای کارمندان پایین‌رتبه معاش بخورونمیر پرداخت می‌گردد.

با این حال، وزارت مالیه می‌گوید، این وزارت به خواست اعضای ولسی‌ جرگه تغییراتی را با درنظرداشت امکانات مالی دراین بودجه گنجانیده‌است.

شمروزخان مسجدی؛ سخنگوی وزارت مالیه، در صحبت با کلید گفت، این وزارت تلاش دارد تا تغییراتی را با توجه به امکانات دست داشته‌ی این وزارت و در مشورت با اعضای ولسی جرگه و کابینه بگنجاند.

مجموع بودجه سال مالی 1400، 473 میلیارد افغانی اعلام شده‌است که بیش‌تراز 6،14 میلیارد دلارمی‌باشد.

در این سند، بودجه عادی 311 میلیارد افغانی اعلام شده‌است. این بودجه بیش‌تر برای فعالیت اداری دولت به مصرف می‌رسد.

بودجه توسعه‌یی نیز161 میلیارد گفته شده‌است که این بخش بودجه بیش‌تر برای اجرای طرح‌های عمرانی افغانستان هزینه خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA