ads

آگاهان امور، ایجاد حکومت مؤقت را زمینه‌ساز فروپاشی نظام جمهوریت می‌خوانند

شماری از آگاهان سیاسی و فعالان مدنی در ولایت هرات می‌گویند که ایجاد حکومت مؤقت، مسیر را برای فروپاشی نظام جمهوریت و بحرانی‌تر شدن وضعیت افغانستان، هموار می‌کند.

نویسنده: سمیه ولی‌زاده
25 جدی 1399
آگاهان امور، ایجاد حکومت مؤقت را زمینه‌ساز فروپاشی نظام جمهوریت می‌خوانند

برخی از سیاسیون، اخیرا اظهار داشتند که زلمی خلیلزاد؛ نماینده خاص وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان، با سه طرح پیشنهادی به‌شمول ایجاد حکومت مؤقت، چند روز قبل به کابل سفر نموده و با برخی چهره‌های مطرح سیاسی نیز دیدارهای داشته است.
جمشید نیکجو؛ یکی از استادان پوهنتون هرات به کلید گفت که پس از تشکیل حکومت مؤقت، تضمینی برای تامین صلح پایدار، حفظ نظام جمهوریت و بهبود اوضاع سیاسی و امنیتی وجود ندارد.
نیکجو افزود، برخی سیاسیون به دلیل دوری از بدنه حکومت فعلی، از تشکیل حکومت مؤقت حمایت شان را اعلام کرده‌اند.
وی، به این باور است که در جریان گفت‌وگوها، طالبان در تلاش بدست آوردن قدرت سیاسی و حکومت افغانستان هم سعی بر ادامه کار خویش دارد و این نیز روند مذاکرات، حکومت‌داری و حفظ نظام را با چالش‌های بیشتر مواجه خواهد ساخت.
در همین‌حال جواد عمید؛ یکی از فعالان مدنی هرات بیان می‌دارد که تا کنون، میان مقام‌های حکومتی و سیاسیون در زمینه حکومت‌داری و تامین صلح، وحدت نظر وجود ندارد و با تشکیل حکومت مؤقت، اختلاف‌های فعلی شدیدتر خواهد شد.
عمید تاکید دارد که مردم افغانستان، پس از حکومت مؤقت هراس از فروپاشی نظام جمهوری دارند.
این در حالی‌ست که چهارشنبه گذشته، محمد اسماعیل؛ عضو کمیته رهبری شورای عالی مصالحه‌ ملی، حمایت‌اش را از ایجاد حکومت مؤقت، اعلام نموده و گفت، برای انتقال قدرت هیچ بدیلی جز حکومت مؤقت وجود ندارد.
از سویی هم، وی تاکید کرد که حکومت مؤقت، به معنای برگشت به دو دهه قبل نیست.
با این حال، این قوماندان پیشین جهادی، از مداخله‌ کشورهای همسایه در امور افغانستان و همچنین حمایت از گروه طالبان انتقاد کرد و از این کشورها خواست تا از برافروختن آتش جنگ در افغانستان دست بردارند، در غیر آن جنگ دامن‌گیر آن کشورها نیز خواهد شد.
در همین حال، شماری از باشنده‌گان ولایت هرات از ادامه جنگ و زدوبند‌های سیاسی به ستوه ‌آمده‌اند.
آنان، ابراز امیدواری می‌کنند که با تشکیل حکومت مؤقت، وضعیت سیاسی و امنیتی در افغانستان بهبود یابد.
این باشنده‌‌گان هرات، از هیئت‌‌های مذاکره‌کننده صلح می‌خواهند که با حفظ منافع ملی، هر چه‌زودتر به توافق مطلوبی دست پیدا کنند.
این درحالی‌ست که رئیس جمهور غنی، ضمن مخالفت با طرح تشکیل حکومت مؤقت، بر انتقال قدرت از طریق اراده‌ مردم تاکید دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA