ads

شهروندان: حکومت نتوانسته جلو ترورهای هدفمند را بگیرد

شماری از شهروندان کشور، نهادهای امنیتی را در زمینه حفظ جان مردم، به بی‌پروایی متهم کرده، می‌گویند که این نهادها، در جلوگیری از ترورهای هدفمند و انفجار ماین‌ها در کشور، ناتوان‌اند.

نویسنده: مقدس هاشمی
22 جدی 1399
شهروندان: حکومت نتوانسته جلو ترورهای هدفمند را بگیرد
عکس از شبکه‌های اجتماعی

آنان می‌گویند، تا زمانی‌که عاملان ترور‌های هدفمند دستگیر و در محل‌های عام مجازات نشوند، ترورها با همین شدت ادامه خواهد یافت.
احمد کابلی؛ یک تن از باشنده‌گان پایتخت در صحبت با کلید، ادامه ترورها در افغانستان را شرم‌آور دانسته، گفت که حکومت نتوانسته است با راه‌اندازی برنامه و پلان منظم امنیتی، این رویدادها را مهار کند.
وی،‌ با اشاره به دستگیری‌های اخیر توسط وزارت امورداخله گفت، دستگیری برخی از مجرمان به ظن قتل‌ها و ترورها، تاثیر مثبت روی بهبود امنیت نداشته است.
درهمین حال شماری از آگاهان امور نظامی نیز از برنامه و طرح‌های نهادهای امنیتی انتقاد می‌کنند.
صادق شینواری؛ آگاه امور نظامی به کلید گفت، برای تامین بهتر امنیت مردم، جلوگیری از ترورهای هدفمند و انفجار ماین‌های چسپکی، نیاز است تا نهادهای امنیتی پلان‌های جامع، دقیق و سنجش‌شده را روی دست گیرند تا در کوتاه‌مدت نتیجه بخش باشد.
ازسویی هم آگاهان سیاسی، رهایی پنج هزار زندانی گروه طالبان و باز بودن مرزهای افغانستان را ازدلایل مهم و اساسی، ترورها در کشور می‌دانند.
عین‌الدین بیگ؛ آگاه امورسیاسی، درصحبت با کلید گفت که پنج هزارزندانی طالبان، دوباره به پایگاه‌های شان برگشته ودست به ترور می‌زنند.
وی می‌گوید، تا زمانی‌که امنیت مرزها و جلو رفت‌وآمد از آن‌سوی خط فرضی دیورند گرفته نشود، امنیت شهرهای افغانستان تامین نخواهد شد.
در همین حال بیگ، از طرح تازه معاونیت نخست ریاست جمهوری مبنی بر نصب کمره‌های امنیتی و افزایش منسوبان پولیس، استقبال می‌کند اما می‌گوید، تا زمانی‌که امنیت داخل شهرها گرفته نشود، این‌گونه طرح‌ها جنبه تطبیقی نخواهد داشت.
این درحا‌لی‌ست که شهر کابل از چند ماه به‌اینسو، شاهد ترورهای هدفمند وانفجار ماین‌های چسپکی و کنار جاده‌یی است.
درتازه‌ترین مورد، روز یکشنبه موتر حامل ضیا ودان؛ سخنگوی ریاست عمومی تصدی ملی محفاظت عامه، هدف انفجار ماین قرار گرفت که درنتیجه، وی و دو تن از همکارانش جان باختند.
هرچند مسوولیت ترورها و انفجار ماین‌های چسپکی در افغانستان را کسی به‌عهده نمی‌گیرد، اما وزارت امور داخله، گروه طالبان را مسوول این رویدادها می‌خواند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA