ads

تا کنون روی اجندای مذاکرات صلح توافق نشده است

یک هفته از آغاز دور دوم مذاکرات صلح می‌گذرد، اما هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان نتوانسته‌اند روی اجندای این مذاکرات به توافق برسند.

نویسنده: مقدس هاشمی
22 جدی 1399
تا کنون روی اجندای مذاکرات صلح توافق نشده است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

هرچند امیدواری‌ها براین بود تا دور دوم مذاکرات صلح، نسبت به دور نخست آن منظم‌تر و جدی‌تر دنبال شود، اما غیرحاضری اعضای طرف‌های مذاکره‌کننده دراین دور گفت‌وگوها و متمرکز بودن بحث‌ها روی توحید و تهیه اجندای گفت‌وگوها، ظاهرا نشان می‌دهد که مذاکرات به نحوی که باید آغاز می‌شد، نشده است.
با این حال ناجیه انوری؛ رئیس عمومی ارتباطات استراتیژیک وزارت دولت در امور صلح، امروز دوشنبه (22 جدی) درصحبت با کلید گفت، نشست‌های کمیته‌های کاری هیئت‌های مذاکره‌کننده دو طرف جریان دارد، اما تا کنون روی این اجندا توافق صورت نگرفته است.
با این حال آگاهان امور، اعضای هیئت‌های گفت‌وگو‌کننده را متهم به وقت‌کشی می‌کنند.
بشیر بیژن؛ آگاه امور سیاسی، با اشاره به دور نخست مذاکرات صلح، گفت که هیئت‌های مذاکره‌کننده دو طرف، این دور مذاکرات را بدون دست‌آورد به پایان رساندند.
اما به گفته‌ وی، نیاز است تا در دور دوم مذاکرات، بحث‌ها روی‌ موضوعات اصلی متمرکز شود.
از سویی هم شماری دیگر که نسبت به دور دوم گفت‌وگوهای صلح، کاملا بی باور اند، می‌گویند که دو طرف، اراده جدی برای آوردن صلح در افغانستان ندارند.
روح الله هوتک؛ اگاه امور سیاسی گفت، هردو طرف تلاش دارند که با اعمال خشونت‌ها، قدرت شان را حفظ نموده و به اهداف شان دست یابند.
با این همه، محمد کریم خلیلی؛ رئیس پیشین شورای عالی صلح و عضو کنونی کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی، امروز دوشنبه (22 جدی) به دعوت رسمی وزارت امور خارجه پاکستان، عازم این کشور شد.
قرار است، خلیلی درجریان سفر دو روزه‌اش به پاکستان، با صدراعظم، رئیس پارلمان و وزیر امورخارجه و دیگر مقام‌های این کشور دیدار کند.
وزارت امور خارجه پاکستان با نشر اعلامیه‌ای، سفر خلیلی به اسلام‌آباد را بخشی از تلاش‌های این کشور برای دست‌یابی به صلح درافغانستان خوانده است.
این درحالی‌ست که بر اساس گزارش‌ها، برخی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده گروه طالبان به‌شمول رئیس این هیئت، هنوز هم در پاکستان به‌سر می‌برند و دوباره به قطر برنگشته‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA