ads

پروژه‌های انکشافی ولایات حوزه غرب، زیر سایه‌ی فساد

معلومات کلیدگروپ از ولایات حوزه غرب نشان می‌دهد که در سال مالی ۱۳۹۹ خورشیدی بیش از پنجاه درصد پروژه‌های انکشافی پلان‌شده‌ی شاروالی‌های ولایات این حوزه تطبیق نشده و در حد قرارداد باقی مانده‌اند.

سمیه ولی‌زاده
19 جدی 1399
پروژه‌های انکشافی ولایات حوزه غرب، زیر سایه‌ی فساد

 

براساس ارقامی که کلیدگروپ از اداره‌های شاروالی‌های ولایات حوزه غرب به‌‌دست آورده‌است، این اداره‌ها در سال مالی ۱۳۹۹ خورشیدی ۸۳ پروژه انکشافی را طبق پلان‌ ترتیب نموده بودند که از این میان کار عملی ۴۴ پروژه شروع نشده‌است.

طبق ارقام فوق از میان ۴۶ پروژه‌ی انکشافی شاروالی هرات ۲۷ پروژه، از میان 15 پروژه‌ی انکشافی شاروالی فراه ۱۰ پروژه، از ۶ پروژه‌ی انکشافی شاروالی بادغیس ۳ پروژه و از ۱۶ پروژه‌ی غور ۴ پروژه‌ی آن در سال مالی ۱۳۹۹ از تطبیق بازمانده‌است.

آسفالت سرک‌ها، جغل‌اندازی سرک‌ها، داغ‌گیری سرک‌های تخریب‌شده، عدم اعمار کانال‌ها در برخی از ساحات مراکز شهرها و اعمارنشدن ساختمان برای برخی از نواحی‌ شهرها از جمله پروژه‌های تطبیق نشده بیان می‌شود.

منابع محلی؛ کمبود بودجه، گسترش فساد اداری، کندی روند تدارکات پروژه‌ها، افزایش تهدیدات امنیتی در برخی از مناطق و شیوع موج دوم کرونا را از دلایل اصلی عدم تطبیق پروژه‌های ذکرشده عنوان می‌کنند.

اسنادی را که اداره‌ی شاروالی هرات در اختیار کلیدگروپ قرار داده‌است نشان می‌دهد، از مجموع ۳۱ پروژه‌ی انکشافی که در سال مالی ۱۳۹۹ در یک لیست ترتیب شده بود، کار عملی ۱۹ پروژه‌ شروع و سایر پروژه‌ها بنا به تحولات اخیر در اداره‌ی شاروالی تطبیق نشده‌است.

یکی از این تحولات، بازداشت شاروال و هفت تن از کارمندان بلندرتبه‌ی این اداره به اتهام فساد و اختلاس بوده‌است.

شماری از اعضای شوراهای ولایتی و دیدبان شفافیت افغانستان در حوزه غرب از عدم تطبیق پروژه‌های انکشافی شاروالی‌ها انتقاد می‌کنند.

این منابع ضعف مدیریت و گسترش فساد اداری در اداره‌ها شاروالی‌ها را از عوامل اصلی تطبیق‌نشدن بسیاری از پروژه‌های انکشافی این اداره‌ها عنوان نموده، می‌افزایند که شاروال‌ها از طریق معاملات پولی و حمایت‌های سیاسی انتصاب می‌شوند که این کار بر روند تطبیق پروژه‌ها تاثیرگذار است و منجر به فساد مالی پروژه‌ها هم شده‌است.

به گفته‌ی آنان، بازداشت غلام‌حضرت مشفق؛ شاروال پیشین هرات همراه با هفت همکار وی، این موضوع را ثابت می‌کند.

اما مسوولان محلی ولایات حوزه غرب به مبارزه با فساد مالی به ویژه در بخش پروژه‌های انکشافی تاکید می‌ورزند.

کلیدگروپ دریافته‌است که رقم زیادی از پروژه‌های انکشافی تطبیق‌نشده‌ی سال مالی ۱۳۹۹مربوط به شاروالی هرات می‌باشد و علاوه بر این، در مدت یک سال از بین ۱۹ پروژه تنها کار دو پروژه‌ی انکشافی این اداره تکمیل شده‌است.

همچنان معلومات کلید نشان می‌دهد که شمار پروژه‌های انکشافی اداره‌ی شاروالی هرات در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال مالی 1398 پنجاه درصد کاهش یافته‌است.

مسوولان شاروالی هرات، کمبود بودجه را دلیل اصلی کاهش رقم پروژه‌های انکشافی سال مالی ۱۳۹۹ بیان می‌دارند.

طبق محتوای مکتوبی که به تاریخ ۱۳۹۹/ ۹/۲۳ توسط اداره‌ی شاروالی هرات صادر گردیده‌است، از مجموع پروژه‌ها ۳۱ پروژه‌ی آن که دارای اولویت است در یک لیست ترتیب شده؛ اما  در سال مالی ۱۳۹۹، ۱۹ پروژه عقد قرارداد صورت گرفته و سایر پروژه‌ها پس از اعلان رسانه‌یی آفرگشایی نیز شده‌اند؛ اما بنابر تحولات اخیر در اداره‌ی شاروالی هرات از طی تدارکات بازمانده‌اند.

عبدالله حنیف؛ مدیر عمومی پلان‌گذاری و توسعه شاروالی هرات به کلید می‌گوید که در سال مالی ۱۳۹۹، ۴۶ پروژه شامل پلان شده بود که دو پروژه‌ی جدید و سایر پروژه‌ها نیز انتقالی بوده‌اند.

حنیف تاکید دارد که از میان ۴۶ پروژه‌ی انکشافی هم، کار عملی ۱۹ پروژه شروع شده و از تطبیق ۲۷ پروژه دیگرهنوز خبری نیست.

به گفته‌ی وی، از بین ۱۹ پروژه هم تنها کار دو پروژه پایان یافته که ساخت یک کانال در ناحیه اول و آسفالت یک قسمت از سرک پایان‌آب شامل می‌شود.

وی تحولات اخیر در اداره‌ی شاروالی را عامل اصلی عدم تطبیق و تکمیل‌شدن بسیاری از پروژه‌های انکشافی این اداره بیان می‌کند.

بازداشت شاروال پیشین با هفت همکارش به دلیل فساد اداری و اختلاس یکی از تحولات اخیر در اداره‌ی شاروالی هرات دانسته می‌شود.

از سویی هم، وی می‌گوید که سند بودجه‌ی شاروالی با تاخیر از سوی مرکز تصویب می‌شود که این نیز سبب طولانی‌شدن روند تطبیق پروژه‌های انکشافی می‌شود.

مدیر عمومی پلان‌گذاری و توسعه شاروالی هرات اضافه می‌کند که در سه سال اخیر در ربع دوم و یا سوم سال مالی سند بودجه از جانب مرکز تصویب می‌گردد.

وی از عدم همکاری شماری از اداره‌های دولتی و مردم در جریان تطبیق پروژه‌های انکشافی شاکی‌ است.

با وجود این، عبدالله حنیف بیان می‌دارد که در سال مالی ۱۳۹۹ اداره‌ی شاروالی بر اساس پلان باید ۷۴۸ میلیون افغانی عواید حصول می‌نمود؛ اما به دلیل وضع قرنطین و شیوع کرونا ۵۵۰ میلیون افغانی عواید جمع‌آوری کرده‌است.

حنیف تاکید دارد که کاهش عواید این اداره در بخش تطبیق پروژه‌های انکشافی سال مالی پیش رو هم تاثیرات منفی خواهد داشت.

جیلانی فرهاد؛ سخنگوی والی هرات، چالش‌های مطرح‌شده در اداره‌ی شاروالی را می‌پذیرد؛ اما وی می‌گوید که اکنون برنامه‌های شاروالی به ویژه روند تطبیق پروژه‌ها توسط سید وحید قتالی؛ والی هرات مدیریت می‌شود.

فرهاد می‌افزاید که اداره‌ی محلی از روند کار پروژه‌های نظارت‌های جدی دارد تا این‌که پروژه‌های انکشافی با شفافیت و به موقع تطبیق شوند.

وی، وجود فساد اداری در اداره شاروالی را تایید می‌کند و اطمینان می‌دهد که اداره محلی علیه فساد اداری در این اداره به گونه‌ی جدی مبارزه می‌کند.

سخنگوی والی هرات تصریح می‌کند که بازداشت غلام‌حضرت مشفق؛ شاروال پیشین همراه با ۷ کارمند بلندرتبه‌ی این اداره نشانه‌ی اراده‌ی جدی اداره محلی در زمینه‌ی مبارزه با فساد اداری است.

یافته‌های کلیدگروپ از ولایت فراه نشان می‌دهد که در سال مالی ۱۳۹۹ از میان ۱۵ پروژه‌ی پلان‌شده، کار ۱۰ پروژه هنوز آغاز نشده‌است.

نجیب‌الله ادبیار؛ شاروالی فراه کاهش عواید، تهدیدات امنیتی و شیوع ویروس کرونا را از دلایل اصلی عدم تطبیق پروژه‌های ذکرشده عنوان می‌کند.

ادبیار تاکید دارد که نبود امکانات پیش‌رفته‌ی تخنیکی، مانع روند توسعه شهر و روند تطبیق بسیاری از پروژه‌های انکشافی شده‌است.

به گفته‌ی وی، امکانات مدرن برای آسفالت سرک‌ها و ساخت کانال‌ها در فراه وجود ندارد.

ادبیار علاوه می‌کند؛ این موضوع با اداره ی محلی در میان گذاشته شده ولی تاکنون توجهی صورت نگرفته است.

شاروال فراه در ادامه تصریح می‌کند، در سال مالی ۱۳۹۹ این اداره حدود ۴۲ میلیون افغانی عواید به دست آورده‌است.

وی تاکید دارد که سپردن عواید دروازه‌های شهر به اداره‌ی گمرک سبب شده که اداره‌ی شاروالی در سال روان  ۲۰ الی ۲۳ میلیون کاهش عواید داشته باشد.

تاج‌ محمد جاهد،؛ والی فراه نیز امکانات دست داشته اداره‌ی شاروالی را جهت تطبیق پروژه‌های انکشافی اندک می‌داند.

جاهد به کلید می‌گوید که اداره‌ی محلی هیئتی را موظف نموده که در کنار بررسی روند تطبیق پروژه‌های انکشافی، امکانات مورد نیاز اداره‌ی شاروالی را شناسایی و اقداماتی جهت برطرف‌شدن این معضل روی دست گیرد.

کلیدگروپ از ولایت بادغیس دریافته‌است که در سال مالی ۱۳۹۹ پنجاه درصد از پروژه‌های انکشافی اداره شاروالی این ولایت از تطبیق بازمانده‌است.

عبدالقدیر کامران؛ شاروال بادغیس به کلید می‌گوید، در سال مالی گذشته (۱۳۹۹) شش پروژه‌ طبق پلان قرار بود که تطبیق شود؛ اما از این رقم کار عملی سه پروژه‌ی کلان انکشافی بنا به کمبود بودجه، کندی طی مراحل روند تدارکات پروژه‌ها و همچنان شرایط کرونایی شروع نشده‌است.

کامران می‌افزاید؛ داغ‌گیری سرک‌های داخل شهر، اعمار یک هوتل و ساخت تعمیر یا ساختنمان اداری در برخی از نواحی شهر از جمله پروژه‌هایی‌اند که در سال مالی ۱۳۹۹ از تطبیق بازماندند.

شاروال بادغیس بیان می‌دارد، از ۶۰ میلیون افغانی پلان‌شده، به دلیل شیوع ویروس کرونا، اداره‌ی شاروالی ۳۰ الی ۳۴ میلیون افغانی عواید حصول نموده‌است.

وی تاکید دارد که احتمال دارد به دلیل کسر عواید، پروژه‌های انکشافی  باقی‌مانده‌ی این اداره در سال پیش‌روی مالی هم تطبیق نشود.

حسام‌الدین شمس؛ والی بادغیس می‌گوید که اداره‌ی شاروالی عواید چشم‌گیری ندارد و به همین اساس پروژه‌های انکشافی کلان در این ولایت کم‌تر تطبیق می‌شود.

شمس می‌افزاید، اداره محلی در جستجوی چشمه‌های عایداتی جدید می‌باشد تا این‌که این اداره با همکاری شاروالی بتواند پروژه‌های انکشافی اساسی را تطبیق نماید.

والی بادغیس به این باور است که وجود فساد اداری بر روند تدارکات تاثیرگذار است و این نیز منجر به کندی طی مراحل پروسه‌ی تدارکات پروژه‌ها شده‌است.

حسام‌الدین شمس بیان می‌دارد که در سال روان به خاطر طولانی‌شدن پروسه‌ی تدارکات، کار هیچ پروژه‌ی انکشافی در بادغیس تکمیل نشده‌است.

در ولایت غور، اقلیم سرد روند تطبیق پروژه‌های انکشافی شاروالی را متاثر ساخته‌است.

محمد قاضی‌زاده؛ شاروال غور می‌گوید که فقط در شش ماه اول هر سال، پروژه‌های انکشافی در این ولایت قابل تطبیق‌اند.

قاضی‌زاده تاکید دارد که پروسه‌ی تدارکات پروژه‌ها طولانی می‌باشد و از سوی هم اقلیم سرد سبب عدم پیش‌رفت کار پروژه‌های انکشافی شاروالی می‌شود.

وی تاکید دارد که در سال مالی ۱۳۹۹،  ۱۶ پروژه در غور ترتیب شده بود که از این میان، کار عملی ۱۰ پروژه شروع شده؛ اما تاکنون تکمیل نشده‌اند.

شاروال غور علاوه می‌کند که این پروژه‌ها انتقالی می‌باشند و در سال مالی ۱۳۹۹ پروژه‌ی انکشافی جدید اجراء نگردیده‌است.

اداره‌ی ارگان‌های محل هم می‌پذیرد که تصویب سند بودجه‌ی شاروالی‌ها و کار عملی پروژه‌های انکشافی با تاخیر صورت می‌گیرد.

نرگس مومند؛ سخنگوی ارگان محل به کلید می‌گوید که پلان‌های پروژه‌های انکشافی و همچنان میزان عواید شاروالی‌ها به موقع به مرکز ارجاع نمی‌شود و به همین دلیل چالش‌های فوق در سطح اداره‌های شاروالی‌ها مشاهده می‌گردد.

مومند بیان می‌دارد که سالانه روند طی مراحل تدارکات پروژه‌های انکشافی به گونه‌ی دقیق و شفاف از سوی ارگان‌های محل تکمیل و به ولایات فرستاده می‌شود.

سخنگوی ارگان‌های محل، به منظور تسریع روند کار پروژه‌های انکشافی از شاروالی‌ها می‌خواهد که به موقع پلان‌های شان را جهت تصویب به مرکز ارسال نمایند.

وی همچنان اطمینان می‌دهد که ارگان‌های محل در راستای پدیده‌ی فساد اداری در شاروالی‌ها و به ویژه در بخش پروژه‌های انکشافی مبارزه می‌کند.

این در حالی‌ست که شماری از اعضای شوراهای ولایتی و دیدبان شفافیت افغانستان، وجود فساد مالی در شاروالی‌ها را عامل اصلی عدم تطبیق بسیاری از پروژه‌های انکشافی شاروالی‌ها عنوان می‌کنند.

توریالی طاهری؛ معاون شورای ولایتی هرات می‌گوید که تصویب سند بودجه و قراردادهای پروژه‌های شاروالی‌ها آلوده به فساد می‌باشند و به همین خاطر مبالغ زیادی از عواید این اداره‌ها سالانه حیف‌ومیل می‌شود.

طاهری، در زمینه‌ی طی مراحل تصویب سند بودجه و پروسه‌ی تدارکاتی پروژه‌ها، مقام‌های مرکزی را متهم به فساد اداری و کارشکنی می‌کند.

در همین‌حال جواد عمید؛ یکی از اعضای دفتر دیدبان شفافیت افغانستان در هرات می‌گوید، شاروال‌ها از طریق معاملات پولی و نفوذ سیاسی شان انتصاب می‌شوند که این نیز بر روند تطبیق پروژه‌ها تاثیرگذار بوده و منجر به فساد مالی پروژه نیز شده‌است.

به گفته‌ی وی، متهم‌شدن غلام‌حضرت مشفق؛ شاروال پیشین هرات همراه با هفت همکار وی به اتهام اختلاس و فساد مالی، این موضوع را ثابت می‌کند.

عمید، جهت شفافیت پروژه‌های انکشافی و بهبود خدمات شهری از سوی شاروالی‌ها تاکید دارد که براساس قانون باید مقرری شاروال‌ها انتخابی باشد، نه انتصابی.

شماری از باشنده‌های غرب کشور هم از روند تطبیق پروژه‌های انکشافی و خدمات شهری شاروالی‌ها راضی نیستند.

آنان می‌گویند که این اداره‌ها سالانه از پرداخت پول صفایی‌، توزیع جواز به کسبه‌کاران و سایر بخش‌ها، میلیون‌ها افغانی عواید به دست می‌آورند؛ اما در ازای این عواید خدمات شان برای ساخت شهر‌ها ناچیز است.

گفتنی‌ست که از گذشته‌های دور، شاروالی‌های حوزه غرب به قانون‎شکنی، کاغذپرانی، تشکیلات خیالی و فساد اداری متهم بوده‌اند که این چالش‌ها همه‌ساله بر جمع‌آوری عواید و روند تطبیق پروژه‌های انکشافی این اداره‌ها تاثیرگذار بوده‌است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA