ads

بی‌جاشده‌گان داخلی از نبود سرپناه و خدمات صحی در فصل سرما، شکایت دارند

جنگ و ناامنی‌ها درولایات مختلف کشور از جمله ولایات جنوبی کشور سبب شده‌است تا تعدادی از خانواده‌ها به کابل و برخی ولایات نسبتاً امن بی‌جا شوند.

مقدس هاشمی
7 جدی 1399
بی‌جاشده‌گان داخلی از نبود سرپناه و خدمات صحی در فصل سرما، شکایت دارند

 

همزمان با رسیدن فصل سرما و آغاز بارنده‌گی‌ها در کابل، ظاهرآ زنده‌گی را برای این بی‌جاشده‌ها سخت‌تر ساخته است.

آنان با نبود سرپناه مناسب برای زنده‌گی، عدم دسترسی به خدمات صحی و نبود مواد خوراکی مواجه‌اند.

خیرمحمد که به دلیل جنگ‌ها از ولایت هلمند به کابل آمده‌است می‌گوید، شدت جنگ در هلمند سبب شد تا همه دار و ندارش را رها کرده به کابل بیاید.

وی می‌گوید، با رسیدن فصل سرما هیچ کمکی از سوی حکومت با وی صورت نگرفته‌است.

به گفته‌ی وی، شغل‌اش دهقانی است و در کابل به گونه‌ی روزمزد کار می‌کند.

اما وزارت امور مهاجرین وعودت‌کننده‌گان می‌گوید، از کود احتیاطی این وزارت پول مشخصی برای کمک‌های زمستانی برای بی‌جاشده‌های داخلی در نظر گرفته شده‌است.

عبدالباسط انصاری؛ مشاور مطبوعاتی وزارت امور مهاجرین و عودت‌کننده‌گان، در صحبت با کلید می‌گوید، این وزارت از آغاز سال جاری به 95 هزار خانواده‌ی بی‌جاشده کمک‌های مالی و رفاهی انجام داده‌است و قراراست در فصل زمستان نیز به هر خانواده‌ی بی‌جاشده مبلغ 15هزار افغانی کمک نقدی صورت گیرد.

به گفته‌ی وی، موسسات ملی و بین‌المللی نیز تعهد سپرده‌اند تا به این خانواده‌ها کمک‌های نقدی و رفاهی نمایند.

در این میان وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث می‌گوید، همزمان با رسیدن فصل سرما، این وزارت به ارزش سه میلیارد افغانی را به خانوده‌هایی که به اثر حوادث طبیعی و جنگ‌ها در کشور بی‌جا شده‌اند در نظر گرفته است.

احمد تمیم عظیمی؛ سخنگوی وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث در صحبت با کلید ‌گفت، این وزارت در همکاری با نهادهای بین‌المللی و موسسات امدادرسان، آماده‌گی‌های لازم را برای رسیده‌گی به بی‌جاشده‌های داخلی روی دست گرفته و قرار است این کمک‌ها به دسترس بی‌جاشده‌ها قرار گیرد.

وی می‌گوید، بیش از یکصدهزار نفر در معرض خطرات طبیعی و جنگی در کشور قرار دارد.

براساس آمار وزارت امور مهاجرین و عودت‌کننده‌گان، درسال روان، هفتادوپنج هزارخانواده در کشور به اثر جنگ‌ها و حوادث طبیعی بی‌خانمان شده‌اند که از این میان دوازده‌هزار خانواده در47 کمپ در کابل زنده‌گی می‌کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA