ads

کمیته مصوونیت خبرنگاران: حکومت اراده‌ای به بررسی قضایای ترور خبرنگاران ندارد

ادامه قتل‌‌ و ترور فعالان مدنی و خبرنگاران در کشور، باعث افزایش نگرانی‌ها در ولایت هرات شده است.

نویسنده: سمیه ولی‌زاده
5 جدی 1399
کمیته مصوونیت خبرنگاران: حکومت اراده‌ای به بررسی قضایای ترور خبرنگاران ندارد
عکس از شبکه‌های اجتماعی

شماری از فعالان مدنی و مسوولان نهادهای حامی خبرنگاران در ولایت هرات می‌گویند که این ترورها به‌گونه هدفمند سازمان‌دهی می‌شود.
آنان رهایی صدها زندانی خطرناک را به دلیل جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و همچنان جهت تحقق مواد توافقنامه صلح آمریکا با گروه طالبان و معافیت مجرمان از مجازات قانونی، از عوامل اصلی ادامه قتل‌‌ و ترور فعالان مدنی و خبرنگاران عنوان می‌کنند.
همایون نظری؛ مسوول کمیته مصوونیت خبرنگاران در حوزه غرب، حکومت را در زمینه پیگیری قضایای خشونت علیه خبرنگاران به بی‌پروایی متهم می‌کند.
نظری به کلید گفت که حکومت به دلیل حمایت از شبکه‌های مافیایی، اراده‌ای برای بررسی و فیصله دوسیه‌های قتل و ترور خبرنگاران ندارد.
به گفته وی، شبکه‌های مافیایی با پشتیبانی حکومت فعالیت رسانه‌ها و آزاد بیان را در تضاد با منافع خویش می‌پندارند.
همایون نظری هشدار می‌دهد که ادامه قتل و ترور فعالان مدنی و رسانه‌ای، به آزادی بیان لطمه وارد نموده و سبب خودسانسوری نشرات رسانه‌ها خواهد شد.
همچنان شماری از خبرنگاران محلی هرات می‌گویند که در سال جاری و همزمان با گفت‌وگوهای صلح، واقعات قتل و ترور خبرنگاران افزایش یافته است.
آنان به این باورند که محدود کردن آزادی بیان و فعالیت رسانه‌ها، یکی از خواسته‌های اساسی مخالفان مسلح دولت می‌باشد و به همین اساس اعضای این گروه با حمله‌های هدفمند، خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای را از بین می‌برند.
از سویی هم سیداشرف سادات؛ مسوول مجمع نهادهای مدنی حوزه غرب افغانستان عدم شناسایی عاملان قتل و ترور فعالان مدنی و خبرنگاران را نگران‌کننده می‌داند.
آقای سادات می‌افزاید که مخالفان گروه‌های حمایت از حقوق بشری و عدالت‌خواهی، ‌زیاد‌اند و در تلاش پوشیده ماندن واقعات قتل و ترور فعالان مدنی و خبرنگاران هستند.
وی تاکید می‌کند که ادامه این وضعیت ارزش‌های نظام دموکراسی را با پرسش‌های متعددی مواجه ساخته است.
زهرا رحمانی؛ یک‌تن دیگر از فعالان مدنی هرات، رهایی صدها زندانی را از سوی حکومت به‌بهانه جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و جهت تحقق توافقنامه صلح امریکا با طالبان، عامل اصلی افزایش قتل و ترور فعالان مدنی می‌خواند.
رحمانی از حکومت می‌خواهد که برای جلوگیری از این وضعیت، اقدامات جدی را روی دست گیرد.
این در حالی‌ست که در جریان کم‌تر از دو ماه گذشته، پنج خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در افغانستان کشته شده‌‌اند.
با این حال طاهر زهیر؛ سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ از شورای عالی مصالح ملی می‌خواهد که تامین امنیت فزیکی خبرنگاران را در اولویت مذاکرات صلح قرار دهد.
سمیه ولیزاده

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA