ads

افزایش خشونت‌ها باعث تخریب ده‌ها پروژه عام‌المنفعه در غرب افغانستان شده است

کلیدگروپ دریافته که طالبان با تشدید خشونت‌ها، ده‌ها پروژه انکشافی ترانسپورتی را در ولایات حوزه غرب، تخریب و از این طریق در سال جاری هجری خورشیدی، بیش از ۲۰۰ میلیون افغانی به پروژه‌های عام‌المنفعه زیان مالی وارد کرده‌اند.

سمیه‌ولی‌زاده
30 قوس 1399
افزایش خشونت‌ها باعث تخریب ده‌ها پروژه عام‌المنفعه در غرب افغانستان شده است

کلیدگروپ دریافته که طالبان مسلح با تشدید خشونت‌ها، ده‌ها پروژه انکشافی ترانسپورتی ولایات این حوزه را تخریب و از این طریق در سال روان خورشیدی بیش از ۲۰۰ میلیون افغانی به پروژه‌های عام‌المنفعه زیان مالی وارد کرده‌اند.

بربنیاد معلومات اداره‌های فواید عامه ولایات هرات، غور و بادغیس علی‌رغم کمبود بودجه، افزایش خشونت طالبان نیز مانع تطبیق پروژه‌‌های جدید انکشافی در سال جاری شده است.

روسای اداره‌های فواید عامه ولایات حوزه غرب افغانستان می‌گویند که ده‌ها کلیومتر سرک در شاهراه‌ها، مسیرهای ولسوالی‌ها، ده‌ها پلچک و پل در نتیجه انفجار ماین‌های کار گذاری شده گروه طالبان تخریب گردیده است.

ارقام که کلیدگروپ از اداره‌های فواید عامه به دست آورده، نشان می‌دهند که در سال روان خورشیدی به دلیل تخریب پروژه‌های فوق، ۱۰۰ میلیون افغانی در هرات، ۶۵ میلیون افغانی در فراه، ۲۷میلیون افغانی‌ در غور و ۸میلیون افغانی هم در بادغیس به پروژه‌های عام‌المنفعه این ولایات، خساره مالی وارد شده است.

منابع محلی می‌گویند که بودجه کافی هم برای بازسازی این پروژه‌ها اکنون در دست نیست.

آنان تاکید دارند؛ تخریب‌ پروژه‌های عام‌المنفعه به ویژه هدف قراردادن شاهراه‌ها و مسیرهای ولسوالی‌ها از سوی طالبان، تردد وسایط نقلیه مسافربری و باربری را با مشکل مواجه ساخته است.

مسوولان امنیتی و محلی ولایات حوزه‌غرب، تائید می‌کنند که با تشدید خشونت‌‌‌ها، طالبان مسلح با کارگذاری ماین‌های کنار جاده‌یی برخی از پروژه‌های عام‌المنفعه را هدف قرار داده‌اند.

طبق معلومات این منابع، کلیدگروپ همچنان دریافته است که در سال روان حدود ۶۰۰ حلقه ماین را گروه طالبان در مسیر‌های ولسوالی‌ها، شاهراه‌ها و زیر پلچک‌ها و پل‌ها کارگذاری نمودند که از این میان ۱۹۹ حلقه ماین انفجار و ۴۰۱ حلقه ماین هم توسط نیروهای امنیتی کشف و خنثی شده است.

وزارت فواید عامه هم می‌پذیرد که در نتیجه افزایش نا امنی‌ها و انفجار ماین‌های کنار جاده‌یی ۵۰ کیلومتر سرک، یک هزار پلچک‌ و ۳۰ پل در سراسر افغانستان تخریب و حدود یک میلیارد افغانی، خساره مالی به پروژه‌های عام‌المنفعه وارد گردیده است.

مسوولان این وزارت به کلید گفتند؛ برخی از این پروژه‌ها بازسازی شده، اما در بعضی از مناطق به دلیل تشدید جنگ و نا امنی‌ها شرایط ساخت دوباره پروژه‌های عام‌المنفعه هنوز مساعد نیست.

براساس یافته‌های کلید، طالبان بیشترین خساره مالی را به پروژه‌های ترانسپورتی ولایت هرات وارد کرده‌اند.

شاهراه‌های هرات- اسلام‌قلعه، هرات – تورغندی، هرات – کندهار و مسیر ولسوالی‌های پشتون زرغون، غوریان و پل ده‌ شیخ پروانه از جمله ساحات عنوان می‌شوند که در بعضی از موقعیت‌های این بخش‌ها، گروه طالبان با کارگذاری ماین‌های کنار جاده‌ تخریب نموده‌اند.

عبدالله حمایت؛ رییس اداره فواید عامه هرات به کلید می‌گوید که در نتیجه انفجار ماین‌های کارگذاری شده طالبان مسلح در شاهراه‌ها و مسیرهای ولسوالی‌ها، ۱۰۰ میلیون افغانی به پروژه‌های عام‌المنفعه زیان مالی وارد شده است.

او سال روان را بدترین دوره ماموریت برای کارمندان اداره فواید عامه توصیف می‌کند و می‌گوید: در این سال تمامی کارمندان این اداره مصروف بازسازی پروژه‌های تخریب شده بودند، اما هنوز هم روند دوباره سازی بسیاری از پروژه‌های ترانسپورتی، تکمیل نشده است.

به گفته وی، در سال روان ۳۵ موقعیت از شاهراه هرات- اسلام‌قلعه در نتیجه انفجار ماین‌های کارگذاری شده طالبان، تخریب گردیده که تاکنون ۳۰ موقعیت آن بازسازی گردیده است.

وی همچنان تصریح می‌کند که بودجه کافی برای بازسازی پروژه‌های تخریب شده در دست نیست.

عبدالله حمایت در ادامه اضافه می‌کند، در کنار کمبود بودجه، تشدید خشونت طالبان نیز سبب شده که اداره فواید عامه نتواند در سال روان پروژه جدید ترانسپورتی را تطبیق نماید.

رییس اداره فواید عامه هرات تهدیدات امنیتی بر روند  تطبیق، حفظ و مراقبت پروژه‌های عام‌المنفعه را نگران‌ کننده می‌داند.

معلومات کلیدگروپ نشان می‌دهد که گروه طالبان در ولایات فراه و غور علاوه بر پروژه‌های ترانسپورتی، اداره‌های فواید عامه و شماری از پروژه‌های عام‌المنفعه اداره‌های انکشاف دهات هم میلیون‌ها افغانی زیان مالی وارد نموده اند.

پنج پلچک، برخی از بخش‌های شاهراه‌های فراه ‌‌‌‌رود نمبر یک، ۷۸میل سرک ولسوالی لاش جوین، هنگام انفجار ماین‌های کارگذاری شده طالبان تخریب گردیدند.

بربنیاد معلومات کلید اداره‌های فواید عامه و انکشاف دهات فراه حدود ۶۵ میلیون افغانی به دلیل تخریب پروژه‌های فوق در سال روان خورشیدی خساره مالی متقبل شدند.

شیراحمد نصری؛ آمر کار و ساختمان اداره فواید عامه فراه به کلید می‌گوید:انفجار ماین‌های کار گذاری شده طالبان بیشتر به شاهراه فراه رود، زیان مالی وارد نموده است.

به گفته وی برای بازسازی این پروژه‌های آسیب دیده به میلیون‌ها افغانی بودجه نیاز است.

با آنکه مسوولان محلی برخی از ولایت غربی افغانستان اظهار میدارند که برای بازسازی پروژه‌های تخریب شده بودجه لازم وجود ندارد، اما شیراحمد نصری رییس فواید عامه هرات از آغاز سه پروژه جدید انکشافی ترانسپورتی از سوی اداره سخن می‌زند.

او می‌گوید: ساخت سه و نیم کیلومتر سرک با هزینه ۵۰۰ میلیون افغانی در مرکز فراه و اعمار دو پلچک نیز شامل پروژه‌های جدید می‌شود.

در همین‌حال جان آغا نوین رییس انکشاف دهات فراه هم به کلید می‌گوید که در سال جاری ۵ پایه پلچک که در مرکز شهر و ولسوالی‌های فراه توسط این اداره ساخته شده بود با انفجار ماین‌های ساخته شده‌ی طالبان تخریب شدند.

نوین تاکید دارد که حدود ۸۰۰ هزار افغانی در اثر تخریب این پلچک‌ها زیان مالی وارد شده است.

براساس ارقام منابع محلی غور، کلید دریافته است که در سال روان خورشیدی در نتیجه انفجار ماین‌های کارگذاری شده طالبان، ۲۸ میلیون افغانی به پروژه‌های عام‌المنفعه‌ی که توسط اداره‌های فواید عامه و انکشاف دهات ساخته شده بودند، خساره وارد گردیده است.

عبدالمجید صمیم؛ رییس اداره فواید عامه غور به کلید می‌گوید: بیشتر شاهراه‌های غور- کابل و غور – هرات از سوی طالبان تخریب شده‌اند.

وی تاکید دارد که باوجود این، طالبان مانع ساخت یک دیوار استنادی شده‌اند که ۱۱ میلیون افغانی هزینه مصارف آن در نظر گرفته شده است.

به گفته صمیم در جریان سال روان، طالبان مسلح مانع تطبیق ۵ پروژه انکشافی اداره فواید عامه غور شده‌اند.

رییس اداره فواید عامه غور اضافه می‌کند که تخریب شاهراه‌ها، وضعیت اقتصادی بسیاری از باشنده‌های این ولایت را متاثر کرده است.

او می‌گوید: اکنون مسیر رفت و آمد مسافرین و حمل کالاهای مورد ضرورت از مسیر غور – هرات به دشواری صورت می‌گیرد.

یافته‌های کلید نشان میدهند که در سال روان، ساخت ۱۰ کیلومتر سرک در ولسوالی‌ها و تطبیق ۵۰۰ پروژه کوچک اداره انکشاف دهات غور بنا به افزایش نا امنی‌ها تطبیق نشده اند.

تاج محمد زلال رییس اداره انکشاف دهات ولایت غور می‌گوید: پنج پروژه عام‌المنفعه به شمول پل کمنج که با هزینه ۱۲ میلیون افغانی در مسیر شاهراه غور- هرات ساخته شده بود، در سال روان در اثر انفجار ماین‌های کارگذاری شده طالبان تخریب شده ‌است.

زلال تاکید دارد که اکنون در بسیاری از نقاط ولایت غور، طالبان مسلح نفوذ دارند و به همین دلیل روند بازسازی پروژه های تخریب شده هم غیر ممکن می‌باشد.

در ولایت بادغیس هم در جریان تشدید خشونت طالبان، پروژه‌های ترانسپورتی در امان نبوده‌اند.

محمد فهیم امرخیل؛ رییس فواید عامه بادغیس به کلید می‌گوید که طالبان با کار گذاری ماین‌های کنار جاده‌، قسمت‌های از سرک حلقوی قیصار-لامان، مسیر ولسوالی آبکمری و دو پلچک را نیز ویران کردند.

امرخیل تاکید دارد که بنا به تخریب این پروژه ها هشت میلیون افغانی به اداره فواید عامه خساره وارد شده است.

او تصریح می‌کند که در بسیاری از نقاط بادغیس نیروهای امنیتی حاکمیت ندارند و به همین اساس وی روند دوباره سازی پروژه‌های تخریب شده را غیرممکن می‌داند.

از سوی هم رییس اداره فواید عامه بادغیس می‌گوید که در سال روان، روند تطبیق پروژه‌های انکشافی بنا به کمبود بودجه و افزایش نا امنی‌ها متوقف بوده و رقم پروژه‌های کوچک هم طی دو سال اخیر از ۹ پروژه به ۴ پروژه تقلیل یافته است.

با این همه مسوولان امنیتی و محلی ولایات حوزه غرب، تهدیدات امنیتی علیه پروژه‌های عام‌المنفعه را تائید می‌کنند.

عبدالاحد ولیزاده؛ سخنگوی پولیس هرات می‌گوید که در سال روان، طالبان در شاهراه‌ها و ولسوالی‌های نا امن به ویژه شیندند، پشتون زرغون، اوبه و کشک ربااط سنگی ۲۸۵ حلقه ماین کارگذاری کردند که از این رقم ۱۸۴ حلقه توسط نیروهای امنیتی کشف و خنثی شده است.

ولیزاده می‌افزاید؛ ۹۹ حلقه ماین هم انفجار کرده که سبب تخریب برخی از پروژه‌های عام‌المنفعه شده است.

سخنگوی پولیس هرات مشخص نمی‌کند که چند پروژه در اثر انفجار ماین‌های دست ساز طالبان آسیب دیده است، اما وی بیان میدارد که اخیرا طالبان در میادین نبرد به شکست روبرو شده و به همین اساس این گروه برای هدف قرار دادن افراد ملکی و نظامی و تخریب پروژه های عام المنفعه اقدام به افزایش کارگذاری ماین‌ نموده اند.

محب الله محب؛ سخنگوی پولیس ولایت فراه هم می گوید که در جریان تشدید خشونت طالبان، ۲۳۵ حلقه ماین توسط گروه طالبان در نقاط مختلف فراه کارگذاری شده بود که از این میان ۶۵ حلقه انفجار کرده و نیروهای امنیتی از انفجار ۱۶۰ حلقه ماین دیگر جلوگیری کردند.

محب تاکید دارد انفجار ماین های ذکر شده به پروژه های ترانسپورتی نیز خساره هنگفتی وارد نموده است.

به گفته وی بیشتر این ماین ها در مسیر شاهراه نمبر یک که مسیر شاهراه هرات- کندهار می‌باشد کارگذاری شده بود.

در همین حال عبدالمعروف رامش سخنگوی پولیس ولایت غور به کلید بیان می‌دارد که در سال روان ۴۲حلقه ماین در شاهراه‌ها و مسیرهای ولسوالی‌های این ولایت از سوی گروه طالبان کارگذاری شده بود که ۲۴ حلقه ماین توسط نیروهای امنیتی کشف و خنثی و ۱۸ حلقه ماین دیگر انفجار کرده است.

به گفته رامش انفجار این ماین‌ها به پروژه‌های عام المنفعه نیز خساره وارد کرده ، اما وی جزییاتی در باره پروژه‌های آسیب دیده ارائه نمی‌کند.

محمدعارف عابر سخنگوی والی غور همچنان افزایش کارگذاری ماین‌های کنار جاده‌ را توسط گروه طالبان نگران کننده دانسته، می‌گوید که این گروه برخی از آبادی‌ها و پروژه‌های انکشافی به شمول مکاتب، پل‌ها و سرک ها را به ویرانه مبدل کرده‌اند.

عابر در مورد هزینه ساخت این پروژه ها و موقعیت دقیق آنها معلوماتی ارائه نمی کند، اما وی اظهار امیداری می کند که در سال آینده مالی بودجه خاصی برای بازسازی این پروژه ها اختصاص داده شود.

براساس آمارهای اداره محلی بادغیس طالبان مسلح در این ولایت هم در سال روان خورشیدی ۴۸ حلقه ماین را در مسیرهای ولسوالی ها و شاهراه ها کارگذاری کرده بودند که در نتیجه ۲۱ حلقه از سوی نیروهای امنیتی کشف و خنثی گردید و ۱۷ حلقه دیگر انفجار نموده است.

فیض محمد میرزازاده؛ معاون والی بادغیس با بیان این ارقام به کلید گفت: سرک‌های ولسوالی‌های قادس و آبکمری که به مرکز شهر منتهی می شوند، هنگام انفجار ماین های دست سازی طالبان تخریب شده اند.

میرزازده، میزان خساره مالی این پروژه ها را مشخص نمی کند. او تصریح می کند که روند تطبیق برخی از پروژه های انکشافی به خاطر تهدیدات بلند امنیتی متوقف شده است.

اما وی موقعیت و رقم این پروژه ها را مشخص نمی کند.

با این همه وزارت فواید عامه می پذیرد که همزمان با تشدید خشونت طالبان، برخی از پروژه های عام المنفعه این وزارت تخریب و زیان مالی هنگفتی وارد شده است.

خلیل الرحمن امید، سخنگوی این وزارت به کلید می گوید که در جریان افزایش خشونت طالبان، ۵۰ کیلومتر سرک، یک هزار پلچک و ۳۰ پل نیز از سوی طالبان در سراسر افغانستان تخریب شده و حدود یک میلیارد افغانی به پروژه های عام المنفعه خساره وارد گردیده است.

امید تاکید دارد که در برخی از ولایت ها به دلیل افزایش نا امنی ها، زمینه بازسازی پروژه های تخریب شده مساعد نیست.

به گفته وی انتظار می رود که با افزایش شمار پروژه های انکشافی در سال آینده مالی، پروژه های فوق نیز دوباره ساخته شوند.

امید علاوه می کند که در سال آینده مالی، رقم پروژه های انکشافی وزارت فواید عامه از ۸۶ پروژه به ۹۴ پروژه انکشافی افزایش خواهد یافت.

در همین‌حال ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی گروه طالبان تائید می‌کند که برخی از پروژه‌های ترانسپورتی به ویژه مسیر شاهراه‌ها از سوی این گروه تخریب شده‌اند.

آقای مجاهد اضافه می‌کند که برای دفع حملات و عملیات‌های به گفته‌ی او دشمن(نیروهای امنیتی افغان) برخی از مسیر شاهراه‌ها از سوی طالبان تخریب گردیده است.

او از سرک‌ها و پلچک‌ها شاهراه‌های ولایت فراه، مسیر هرات- هلمند و مسیری که ولسوالی شیندند را به مرکز هرات وصل می‌کند به عنوان پروژه‌های یاد می‌کند که در سال روان از سوی گروه طالبان انفجار داده شده و تخریب گردیده است.

سخنگوی گروه طالبان توقف کار پروژه‌های انکشافی را نیز می‌پذیرد، اما وی از توقف پروژه‌ی خاصی نام نمی‌گیرد.

شماری از اعضای شوراهای ولایتی حوزه غرب، ویران کردن پروژه های عام المنفعه توسط گروه طالبان را جفای نابخشودنی می‌دانند.

سکینه حسینی یکی از اعضای شورای ولایتی هرات به این باور است که طالبان برای تحقق اهداف سیاسی و امتیازگیری بیشتر از جریان مذاکرات علی رغم کشتار نظامیان و غیرنظامیان، پروژه های عام المنفعه را نیز هدف حملات شان قرار می‌دهند.

حسینی تاکید دارد که ویرانی پروژه ها نه تنها مردم محل، بلکه اعضای گروه طالبان را هم هنگام رفت و آمد به مشکل مواجه می سازد.

درحالی از تخریب برخی از پروژه های عام المنفعه در جریان تشدید خشونت طالبان سخن زده می‌شود که پیش از این نیز کلید گروپ دریافته بود شماری از این پروژه ها بدون قرارداد تطبیق شده و بنا به تهدیدات امنیتی نظارت سیستماتیک از روند تطبیق آن هم صورت نگرفته است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA