ads

عبدالله بر آغاز مرحله دوم مذاکرات در زمان معین آن تاکید کرد

رئیس شورای عالی مصالحه ملی، بر آغاز مرحله دوم مذاکرات در زمان معین آن تاکید نموده می‌گوید که یک روز تاخیر در مذاکرات، به‌ معنای دوام رنج و مصیبت افغان‌ها است.

نویسنده: محمد فصیح متوکل
27 قوس 1399
عبدالله بر آغاز مرحله دوم مذاکرات در زمان معین آن تاکید کرد

عبدالله عبدالله، امروز پنجشنبه (27 قوس) در جریان سخنرانی در برنامه نقش زنان در روند صلح افغانستان گفت که تصمیم توقف مذاکرات، به‌درخواست هردوطرف گرفته شده است.
وی، آتش‌بس را خواست اساسی مردم افغانستان خوانده می‌گوید که کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس، در صدر اجندای مذاکرات قرار دارد.
همزمان با این صدراعظم پاکستان، در صحبت تلفونی با رئیس جمهور غنی، وعده سپرد که کشورش، به‌خاطر کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس در افغانستان، کمک خواهد کرد.
اما آگاهان امور، به این باورند که گفتار و عمل‌کرد پاکستان متفاوت است.
عین‌الدین بیگ؛ آگاه امور سیاسی در صحبت با کلید گفت که اگر حکومت افغانستان، به‌دنبال برقراری صلح همه‌شمول است، در نخست باید مشکل را با پاکستان حل کند.
از سویی هم بشیر بشرمل؛ تحلیلگر مسایل سیاسی می‌گوید که عامل اصلی افزایش خشونت‌ها، گروه طالبان است و برای برقراری صلح، این گروه باید از زیر سایه پاکستان بیرون آید.
به گفته وی، اگر پاکستان می‌خواهد که به‌گونه صادقانه، در پروسه صلح همکاری کند، پس در این زمینه گام عملی بردارد.
مذاکرات بین‌الافغانی، به‌تاریخ چهاردهم ماه جاری متوقف شد و قرار است در پنجم ماه جنوری سال آینده میلادی، از سر گرفته شود.
پس از توقف مذاکرات، هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان به‌کابل برگشت و هیئت طالبان نیز در سفری به‌پاکستان، با شاه‌محمود قریشی؛ وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.
با این حال، خبرگزاری رویترز گزارش داده که قرار است همزمان با سفر هیئت طالبان به پاکستان، جلسه رهبری این گروه نیز به‌هدف بحث روی کاهش خشونت‌ها در افغانستان، برگزار شود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA