ads

“قتل مرموز” یک جوان ژورنالیست

صبح روز جمعه خبر مرگ “فردین امینی” گوینده خبر و گرداننده برنامه‌های سیاسی تلویزیون “آریانا نیوز” در شبکه‌های اجتماعی پخش شد.

کلیدگروپ
21 قوس 1399
“قتل مرموز” یک جوان ژورنالیست

در چند هفته گذشته ما شاهد کشته شدن دردآور چندین خبرنگار جوان در کشور بودیم که جامعه رسانه‌یی افغانستان را به سوگ و ماتم نشاند.

 هنوز زخم کشته شدن ملاله میوند در ننگرهار، الیاس داعی در هلمند و یما سیاوس در کابل تازه بود که خبر قتل مرموز آقای فردین امینی بار دیگر جامعه رسانه‌یی کشور را تکان داده و به ماتم نشاند.

گرچه پولیس قتل آقای امینی را خودکشی عنوان نموده اما سوال‌های زیادی وجود دارد که این ادعا را نادرست ثابت می‌سازد. دلیل این قتل(مرگ) چیست؟

 به نقل از پولیس کابل که از زبان مردم محل گفته شده است “ساعت 10صبح جمعه آقای امینی در منطقه شهرک منشی میرغلام در شمال کابل در موتر خویش با تيلفون همراه مصروف صحبت بوده و به یکباره‌گی از موتر پیاده شده و به طرف کوهی که در همان منطقه موقعیت دارد دویده و گردن خود را با کدام سنگ نوک‌تیز بریده است”.

اولین سوالی که بعد از این ادعا به ذهن هر کس خطور می‌کند، این است که آقای امینی چرا و به چه دلیلی از موتر خویش پیاده می‌شود و با پاهای برهنه به سوی کوه می‌دود و اقدام به خودکشی می‌کند؟

در نقل قول دیگری که پولیس از مردم محل نقل نموده، آمده است که “امینی مشغول صحبت در تيلفون بوده است”. او با چه کسی صحبت ميكرده، دريافت جواب اين سوال ميتواند گره ازين معما بگشايد.

كاكااميني در مراسم جنازه برادرزاده اش به مردم گفته است که وی به خانواده اش زنگ زده و گفته است که”مره گرفتند و می‌کشند، بعد تلیفون قطع ‌شده”.

کاکای امینی هم‌چنان افزده است که خانواده وی هرچند کوشیدند تماس دوباره با وی برقرار کنند اما تيلفون امینی خاموش بوده است. به گفته وی پس از چند دقیقه تلیفون امینی روشن می‌شود و به عوض امینی پولیس اینگونه جواب می‌دهد:” ای ره در فلان جا پیدا کرده و زخمی است.”

فردین امینی

حال که امینی کشته شده است و در میان ما نیست، با توجه به ویدیوی نشر شده از صحنه سوال‌های دیگری نیز مطرح می‌شود. چرا لباس‌های آقای امینی سر تا پا خون‌آلود نیست و اگر گردن وی در همان محل بریده شده باشد و شاه‌رگ وی قطع باشد، چرا در محل حادثه آثار زیادی از خون به چشم نمی‌خورد؟

چنین به نظر می‌رسد که گویا آقای امینی پیش از پخش ویدیو شکنجه شده باشد و گردن او در جریان انتقالش بر ساحه‌ای که در آن ویدیو گرفته بریده شده باشد، چه به دلیل شکنجه و یا اینکه کسی گلوی او را بریده…

سوال‌های دیگری نیز مطرح است که شک و تردیدها را بیشتر می‌سازند. وقتی مردم محل؛ پولیس را در جریان این حادثه قرار می‌دهند، چرا پولیس به طور عاجل تیم صحی یا امبولانس را در جریان قرار نمی‌دهد؟ اگر کمک‌‎های اولیه تیم صحی وجود می‌داشت، احتمالا از مرگ آقای امینی جلوگیری می‌شد که نشد.

هم‌چنان بعد از دیدن ویدیو این نتیجه به دست می‌آید که برخورد پولیس نیز با این جوان در حال مرگ خشونت‌بار بوده است. چرا وی را از دست و پایش گرفته و می‌کشانند، آیا هیچ وسیله‌ای برای انتقال وی، وجود نداشت؟

بعد از این ویدیو قطع شده است و به گمان اغلب اگر ادامه می‌داشت ممکن جریان انداختن آقای امینی را در بادی موتر رنجر نشان می‌داد. آیا (پولیس خدمتگار مردم) همینگونه به مردم خدمت ارایه می‌کند؟ 

فردین امینی

علاوه بر سوال‌ها و تحلیل‌هایی که در بالا مطرح گردید، از نظر عقلی نیز منطقی به نظر نمی‌رسد که خود فرد توسط سنگ نوک‌تیز توان بریدن گردنش را داشته باشد که در نهایت سبب مرگ وی شود. زیرا ساختمان بدن انسان و سیستم عصب مرکزی در اثر تماس با سنگ یا وسیله‌ای دیگری که زیاد برنده نباشد، اجازه نمی‌دهد که بریده‌گی افزایش یافته و تا مرحله مرگ برسد.

مراحل و مواردی که در بالا از آن یادآوری نمودیم، همه‌اش به پولیس مربوط می‌شود و شاهد هیچ اقدامی نبودیم که نشان دهد، تلاشی برای جلوگیری از مرگ آقای امینی صورت گرفته باشد.

هرچند در این زمینه کوتاهی بسیاری صورت گرفته است، اما باز هم پولیس می‌توانست برای از بین بردن شک و تردیدهای به وجود آمده در رابطه به قتل مرموز آقای امینی، قضیه را به طب عدلی راجع کند، که نکرد و دیده می‌شود که این خبرنگار جوان بعد از کشته شدنش به زودترین فرصت به خاک سپرده شده است.

خلاصه اینکه در چند ساعت گذشته شایعاتی هم پخش شده است که گویا آقای امینی در شمال کابل(شکردره) گردن بریده شده و سپس به منطقه‌ای در شهرک منشی میرغلام آورده شده است.

به هر حال، ما از پولیس کابل و وزارت داخله جدا و به طور عاجل خواهان بررسی دقیق، سریع و همه‌جانبه این “مرگ مرموز” همکار جوان خویش استیم.  ما نه‌تنها خواهان جواب درست به معمای این قتل استیم، بلکه خواهان پاسخ مناسب حکومت از برخورد غیر انسانی پولیس در قبال یک جوان مجروح و در حال جان دادن، نیز استیم.




کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA