ads

مسوولان وزارت سرحدات: طالبان برای امتیازگیری در مذاکرات می‌جنگند

مقام‌های وزارت سرحدات، اقوام و قبایل می‌گویند، با آن‌که مذاکرات مستقیم میان هیئت مذاکراتی حکومت و طالبان در دوحه جریان دارد؛ اما طالبان با نیرنگ و فریب، جبهات جنگ را تا هنوز گرم نگهداشته‌اند و روزانه خون صدها انسان بی‌گناه را می‌ریزانند.

خیرالبنات سادات
13 قوس 1399
مسوولان وزارت سرحدات: طالبان برای امتیازگیری در مذاکرات می‌جنگند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

 

این مسوولان از طالبان می‌خواهند تا از جنگ دست بردارند و به یک آتش‌بس سراسری تن دهند.

محب الله صمیم؛ وزیر سرحدات، اقوام و قبایل، به روز پنج‌شنبه در همایشی  که زیر عنوان زنان خواهان آتش‌بس دایمی و صلح با عزت در کشوراند دایر شده بود گفت، اعمالی که گروه طالبان انجام می‌دهند، هیچ‌گونه توجیه دینی و شریعی نداشته و راه اشتباهی را برای  امتیازگیری در پیش گرفته‌اند.

آقای صمیم، از توافق بر نهایی‌شدن کارشیوه‌ی مذاکرات استقبال کرده و آن را روزنه‌ی امید در گفت‌وگوهای صلح عنوان می‌کند.

از سویی دیگر، تهمینه میرزایی؛ عضو اتحادیه محصلان پوهنتون کابل و از برگزارکننده‌گان این نشست، با تاکید بر حفظ حقوق و جایگاه زنان در گفت‌وگوهای صلح می‌گوید، زنان متضرین اصلی جنگ در افغانستان‌اند و باید جایگاه آنان در گفت‌وگو حفظ گردد.

با این همه، تهمینه حمید؛ عضو انجمن زنان ژورنالیست افغانستان و از اشتراک‌کننده‌گان این نشست می‌گوید، صلحی که در آن از ارزش‌هایی حقوق بشری و  حقوق زنان حراست نشود، برای ما قابل قبول نخواهد بود.

خانم حمید، بر حفظ دستاوردهای نزده‌ساله‌ی زنان نیز در گفت‌وگوهای صلح تاکید می‌کند.

گفتنی‌ست که پس از نزدیک به سه ماه از آغاز رسمی مذاکرات صلح در دوحه، به روز چهارشنبه روی نهایی‌شدن کار‌شیوه‌ی مذاکرات، هیئت‌های مذاکراتی حکومت افغانستان و گروه طالبان توافق کرده‌اند؛ اما تا کنون جزییات این کارشیوه همه‌گانی نشده‌است.

با نهایی‌شدن این کارشیوه، امیدواری‌ها بر این است که بحث روی آتش‌بس فراگیر از موضوعات مهم و اساسی  در مذاکرات بین‌الافغانی باشد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA