ads

آگاهان امور: توافق روی طرزالعمل مذاکرات، برخاسته از تغییر در فاز سیاست امریکاست

پس از افتتاح مذاکرات میان افغانان در دوازدهم ماه سپتمبر در دوحه‌ی قطر، گروه‌های تماس هیئت‌های مذاکره‌کننده‌ی حکومت و طالبان بحث‌ها در باره‌ی طرزالعمل کاری مذاکرات را آغاز کردند و سرانجام به روز چهارشنبه‌ی همین هفته، اعلام کردند که دو طرف روی طرزالعمل مذاکرات صلح به توافق رسیده‌اند و متن این طرزالعمل نهایی شده‌است.

لیلا نورانی
13 قوس 1399
آگاهان امور: توافق روی طرزالعمل مذاکرات، برخاسته از تغییر در فاز سیاست امریکاست

به دنبال آن، ارگ ریاست جمهوری و شورای عالی مصالحه ملی، از نهایی‌شدن طرزالعمل مذاکرات صلح استقبال کرده‌اند.
صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریس جمهور روز گذشته در تویتی، نهایی‌شدن طرزالعمل مذاکرات صلح را مهم خوانده و آن را گام مهم برای آغاز مذاکرات بر سر موارد مهم به شمول آتش‌بس همه‌جانبه خوانده‌است.
شورای عالی مصالحه ملی نیز در اعلامیه‌یی از این توافق استقبال کرده‌است.
در این اعلامیه این شورا آمده‌است که توافق زمینه را برای پرداختن به مباحث اصلی فراهم کرده‌است.
در ادامه این اعلامیه آمده‌است که مردم افغانستان از هردو طرف توقع دارند که از فرصت ایجادشده برای ختم جنگ و برقراری صلح پایدار استفاده کنند.
در همین حال، آگاهان امور سیاسی به این باوراند که توافق هیئت‌های مذاکره‌کننده‌ی صلح روی طرزالعمل گفت‌وگوها، برخاسته از فشارها و تغییر در فاز سیاست امریکا است.
نصرالله فلک؛ آگاه امور سیاسی در گفت‌وگو با کلید می‌گوید که پیروزی جو بایدن؛ نامزد حزب دیموکرات‌ها‌ در امریکا، مسئله‌ی به نتیجه‌رسیدن هرچه‌زودتر گفت‌وگوهای صلح در افغانستان جدی شده‌است.
در همین حال، زلمی خلیل‌زاد؛ نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان نیز روز گذشته در تویتی از این اقدام استقبال کرده و آن را نقطه‌ی عطف در مذاکرات صلح دانسته‌است.
به گفته‌ی وی، موافقت‌نامه سه صفحه‌یی، مقررات و طرزالعمل‌ها برای مذاکرات در باره‌ی نقشه راه سیاسی و آتش‌بس جامع را تنطیم می‌کند.
اما آگاهان امور سیاسی به این باوراند که طالبان در چنین شرایطی تن به آتش‌بس نخواهند داد.
سید ناصر موسوی؛ آگاه امور سیاسی می‌گوید که موضوع آتش‌بس در مذاکرات صلح و قراردادن آن به عنوان موضوع نخست در آجندای مذاکرات صلح، نتیجه‌یی را در پی نخواهد داشت.
به باور وی، طالبان ادامه‌ی جنگ را به نفع خود دانسته و آن را به عنوان وسیله‌ی فشار بالای حکومت استفاده می‌کنند.
اما صادق دانش؛ یکی دیگر از آگاهان امور سیاسی می‌گوید که موضوع خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بحث نخست طالبان در آجندای گفت‌وگوهای صلح خواهد بود.
با آن‌که حدود سه ماه از افتتاح مذاکرات میان افغانان در دوحه می‌گذرد، میزان خشونت‌ها در کشور کاسته نشده‌است.
هفته‌ی گذشته در نشست ژنیو نیز کشورهای کمک‌کننده خواستار آتش‌بس و پیش‌رفت در روند مذاکرات صلح افغانستان شدند.
در این نشست حدود 13 میلیارد دالر برای 4 سال آینده به افغانستان تعهد شد. جامعه جهانی گفته‌است که این کمک‌ها مشروط به پیش‌رفت پروسه‌ی صلح افغانستان خواهد بود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA