ads

قتل زنان در ولایت هرات افزایش یافته است

ریاست امور زنان ولایت هرات می‌گوید که به‌دلیل مشکلات اقتصادی، تشدید خشونت‌های خانواده‌گی و تاثیرات روانی ویروس کرونا، قتل زنان در این ولایت، افزایش یافته است.

نویسنده: سمیه ولی‌زاده
12 قوس 1399
قتل زنان در ولایت هرات افزایش یافته است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

سهیلا صبری؛ مدیر ارتباط، همآهنگی و ارتقای ظرفیت ریاست امور زنان هرات به کلید گفت، با گذشت هشت ماه از سال جاری هجری خورشیدی، ۱۶ واقعه قتل زنان در این ولایت به ثبت رسیده، اما در زمان مشابه سال گذشته، ۱۰ مورد قتل زنان ثبت شده بود.
به گفته وی، به دلیل تشدید خشونت‌ طالبان، زنان ساکن در ولسوالی‌ها به مراجع قانونی دسترسی ندارند و احتمال دارد که شمار واقعات قتل زنان، بیشتر از آمار ثبت شده باشد.
در همین‌حال، دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر زون غرب، از افزایش قتل زنان در ولایت هرات ابراز نگرانی می‌کند.
عطیه الهی؛ آمر بخش حمایت از حقوق زنان در این کمیسیون به کلید گفت، بسیاری از قضایای قتل زنان که در ولسوالی‌های هرات صورت می‌گیرد، به‌دلیل عرف‌های ناپسند، از دید مراجع قانونی پنهان می‌شود.
بانو الهی می‌افزاید، بسیاری از عاملان قتل زنان از چنگ قانون فرار کرده‌اند که این معضل نیز سبب افزایش واقعات قتل زنان می‌گردد.
با این همه، برخی از فعالان مدنی و مدافعان حقوق زن در ولایت هرات، برای کاهش و جلوگیری از واقعات خشونت به خصوص قتل زنان، بر تطبیق قانون و برقراری عدالت تاکید دارند.
جواد عمید؛ یکی از فعالان مدنی هرات می‌گوید که حکومت مکلف ‌است تا برای رسیده‌گی به قضایای خشونت، زمینه فعالیت سارنوالان و قاضیان زن را در ولسوالی‌ها مساعد کند.
همچنان شماری از فعالان حقوق زن در ولایت هرات به این باوراند که برای بهبود وضعیت زنان و جلوگیری از خشونت علیه آنان، باید برنامه‌های آگاهی‌دهی با شیوه‌های متفاوت‌تر برگزار شود.
آنان تاکید دارند که در زمینه اشتراک‌کننده‌گان برنامه‌های آگاهی‌دهی، باید تعادل جنسیتی در نظر گرفته شود تا زنان و مردان، از حقوق یک‌دیگر، بیشتر آگاهی کسب کنند.
چند روز پیش، ریاست امور زنان ولایت هرات اعلام کرد که در سال جاری، به‌دلیل گسترش دامنه نا‌امنی‌ها، ثبت قضایای خشونت علیه زنان در این اداره، ۱۵ درصد کاهش یافته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA