ads

رهنمود شیوه گفت‌وگو با افراد دارای معلولیت تهیه شد

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان رهنمود شیوه گفت‌وگو با افراد دارای معلولیت را تهیه کرده است.

نویسنده: مقدس هاشمی
12 قوس 1399
رهنمود شیوه گفت‌وگو با افراد دارای معلولیت تهیه شد

بنفشه یعقوبی؛ کمشنر کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، امروز چهارشنبه (12 قوس) طی یک نشست خبری، گفت که برخورد نادرست و نگرش منفی جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت، باعث شده تا این رهنمود را تهیه کند.
به گفته وی، هنوزهم باورهای نادرست نسبت به افراد دارای معلولیت، در جامعه وجود دارد و نیازاست تا این نگرش تغییر کند.
درهمین حال شورای سرتاسری افراد دارای معلولیت، از موجودیت تبعیض در برابر افراد دارای معلولیت در اداره‌های حکومتی، شکایت دارند.
مسعود صافی؛ رئیس شورای سرتاسری افراد دارای معلولیت، می‌گوید که افراد دارای معلولیت، از حقوق سیاسی وکاری در اداره‌های حکومتی، برخوردار نیستند.
وی می‌افزاید که فرصت‌های کاری برای افراد دارای معلولیت، در کشور وجود ندارد و بیشتر آنان، از حقوق و امتیازات شان بی‌خبراند.
از سویی هم، نهادهای که برای تامین حقوق افراد دارای معلولیت کار می‌کنند، می‌گویند که این قشر جامعه، به تسهیلات کاری و تحصیلی، دسترسی ندارد.
آمنه عظیمی؛ عضو نهاد افغان‌های متاثر از ماین (آلسو) می‌گوید، قوانینی که در آن حقوق افراد دارای معلولیت درنظرگرفته شده است، جنبه عملی و تطبیقی ندارد.
اما وی، با اشاره به کارکرد این نهاد می‌گوید، بر اثر تلاش این نهاد بشتر زنان دارای معلولیت به اداره‌های دولتی و کمسیون مستقل حقوق بشر، معرفی شده‌اند.
بر اساس آمار بنیاد آسیا در افغانستان، 13 درصد جمعیت افغانستان را افراد دارای معلولیت شدید، تشکیل می‌دهند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA