ads

قاضیان و سارنوالان زن با تهدیدات امنیتی مواجه‌اند

وزارت امور زنان، درهمکاری با اداره‌های لوی‌سارنوالی و ستره محکمه جمهوری اسلامی افغانستان، نشست‌های مشورتی را در مورد چگونگی فراهم‌سازی زمینه کار و حل مشکلات قاضیان و سارنوالان زن درولایت‌ها، برگزار کرد.

نویسنده: مقدس هاشمی
11 قوس 1399
قاضیان و سارنوالان زن با تهدیدات امنیتی مواجه‌اند

این وزارت می‌گوید که این نشست‌ها، به درخواست “شورای حاکمیت قانون” برگزار شده و از این طریق، زمینه‌های کاری را برای قاضیان وسارنوالان زن در ولایت‌ها، فراهم می‌سازد.
حسینه صافی؛ سرپرست وزارت امور زنان، امروز سه‌شنبه (11 قوس) دربرنامه‌ای که به‌همین منظور برگزار شده بود گفت، قرار است این وزارت در همآهنگی با ستره محکمه و اداره لوی‌سارنوالی، تسهیلات لازم را در روند استخدام قاضیان زن درولایت‌ها، فراهم سازد.
وی می‌گوید، این وزارت شورای اجرایی را برای رسیده‌گی به مشکلات قاضیان زن ایجاد کرده که از این طریق، اعتراضات ومشکلات قاضیان و سارنوالان زن با “شورای حاکمیت قانون” شریک می‌شود.
درهمین حال قاضیان زن، از نبود امنیت در ولایت‌ها شکایت نموده، می‌گویند که امنیت جانی ندارند.
فاطمه؛ یک تن از قاضیان ولایت کاپیسا می‌گوید، تهدیدات امنیتی علیه قاضیان و سارنوالان زن در ولایت‌ها و حضور زورمندان محلی باعث شده تا آنان در محاکم ولایت‌ها حضور نداشته باشند.
وی حکومت را مکلف به تامین امنیت قاضیان و سارنوالان زن درولایت‌ها خوانده و از مسولان می‌خواهد که در این مورد توجه جدی کنند .
اما مسوولان ستره محکمه و اداره لوی‌سارنوالی، از حضور پررنگ قاضیان و سارنوالان زن در ولایت‌ها خبر می‌دهند.
جاوید رشیدی؛ رئیس دارالانشاء ستره محکمه می‌گوید که در حال حاضر، 256 قاضی زن درستره محکمه حضور دارند.
از سویی هم سیما آشنا؛ سکرتر اداره لوی‌سارنوالی می‌گوید، 23 درصد سارنوالان در این اداره، زنان اند.
به گفته وی، اکنون 815 سارنوال زن در اداره‌های لوی‌سارنوالی در ولایت‌ها، حضور دارند.
آشنا می‌افزاید که که مسوولیت سارنوالی‌های منع خشونت علیه زنان در 33 ولایت، به سارنولان زن سپرده شده است.
این درحالی‌ست که کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از نبود قاضیان و سارنوالان زن در ولایت‌ها و ولسوالی‌های دور دست، ابراز نگرانی نموده و خواستار حضور پررنگ قاضیان و سارنوالان زن در ولسوالی‌ها شده است.
گزارش ده‌ماه نخست کمیسیون مستقل حقوق بشر، نشان می‌دهد که بیشتر زنان، به دلیل نبود قاضیان و سارنوالان زن، به نهادهای عدلی و قضایی مراجعه نمی‌کنند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA