ads

تلاش جدی برای یک فرصت تاریخی

موقف‌های اخیر سازمان ناتو در مورد پروسه‌ی صلح و خروج نیروهای خارجی از افغانستان نشان می‌دهد که این سازمان نسبت به وضعیت کنونی و آینده در افغانستان نگران بوده و نمی‌خواهد که جهان در مورد وضعیت این کشور به دید نامسوولانه بنگرد.

کلید
11 قوس 1399
تلاش جدی برای یک فرصت تاریخی
عکس از شبکه‌های اجتماعی

با آن‌که این سازمان می‌گوید که هم ماندن و هم ترک افغانستان بهایی خواهد داشت، تاکید می‌ورزد که خروج شتاب‌زده‌ی نیروهای خارجی از افغانستان خطرناک بوده و خطر نابودی دستاوردهای دو دهه را به دنبال خواهد داشت.
سرمنشی سازمان ناتو؛ ین ستولتنبرگ دیروز در یک نشست مجازی به خبرنگاران گفته است ضمن این‌که گفت‌وگوهای صلح یک فرصت تاریخی بوده شکننده نیز می‌تواند باشد.
در یک ماه گذشته و پس از آن‌که امریکا به خروج شتاب‌زده‌ی سربازان خویش از افغانستان به گونه‌ی مسلسل تاکید می‌ورزد، سازمان ناتو از پس‌لرزه‌های خروج شتاب زده هشدار می‌دهد و تاکید دارد که در این مورد هر نوع تصمیمی باید مسوولانه باشد.
با در نظرداشت ازدیاد خشونت‌ها از آغاز افتتاح مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه، موقف ناتو نسبت به آینده‌ی افغانستان قابل درک بوده و می‌بایست جامعه جهانی و به خصوص ایالات متحده امریکا نظر به مسوولیت‌هایی که نسبت به آن تعهد سپرده است، در اتخاذ تصامیمی که ممکن است در آینده هم برای افغانستان و هم برای جهان مشکل‌آفرین باشد، دقت و هوشیاری بیش‌تری به خرچ دهد.
وقتی گفت‌وگوهای صلح در سطح جهانی یک فرصت تاریخی خوانده می‌شود و نسبت به شکننده‌گی آن نگرانی نشان داده می‌شود، به این معنی است که در این زمینه مشکلاتی احساس گردیده و برای از میان‌برداشتن آن باید تلاش جمعی صورت بگیرد.
مردم افغانستان می‌خواهند که با تاریخی‌خواندن این فرصت باید سازمان ناتو، سازمان ملل متحد، سازمان کنفرانس اسلامی و در مجموع جامعه جهانی برای از دست‌نرفتن این فرصت تلاش جدی و مسوولانه نمایند و از خطر شکننده‌گی آن بکاهند.
جامعه جهانی و ایالات متحده امریکا در قبال مسوولیت‌هایی که در برابر افغانستان دارند باید با تمام انرژی و با استفاده از وسایل فشار برای از بین‌ـبردن موانع بر سر راه صلح در افغانستان دست به کار شوند.
مردم به این باوراند که جامعه جهانی به خوبی می‌داند که این موانع چه بوده، چه گونه و با چه شیوه‌یی ممکن است از میان برداشته شوند.
به باور مردم، اگر جامعه جهانی در این راستا خاموشی اختیار کند، فرصت به‌دست‌آمده برای صلح در افغانستان از دست خواهد رفت که به خیر جهان نیز نخواهد بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA