ads

نامزدوزرای اطلاعات و فرهنگ و امور زنان، اعتماد ولسی جرگه را به دست نیاوردند

در ادامه روند رای‌دهی برای نامزدوزرا، ولسی جرگه به روز دوشنبه برای هشت نامزدوزیر و نامزد ریاست عمومی امنیت ملی، صندوق رای دهی گذاشت.

خیرالبنات سادات
10 قوس 1399
نامزدوزرای اطلاعات و فرهنگ و امور زنان، اعتماد ولسی جرگه را به دست نیاوردند

شش تن از این نامزدوزرا توانستند رای اعتماد ولسی جرگه را کسب کنند؛ اما دو تن آنان از سوی این مجلس رد شدند.

احمد ضیا سراج؛ نامزد ریاست عمومی امنیت ملی، با کسب 220 رای تایید، هارون چخانسوری، نامزدوزیر معادن و پترولیم با 154 رای تایید، انورالحق احدی، نامزد وزیر زراعت، آبیاری و مالداری با 189 رای تایید، قدرت الله ذکی، نامزد وزارت ترانسپورت با 165 رای تایید، محمود کرزی، نامزد وزارت شهرسازی و اراضی با کسب 154 رای تایید، نور رحمن اخلاقی نامزد وزیر امور مهاجرین، با کسب 165 رای تایید و نجیب‌الله یمین، نامزد وزارت فواید عامه با 149 رای تایید، توانستند از ولسی جرگه، رای اعتماد بگیرند.

اما طاهر زهیر؛ نامزد وزارت اطلاعات و فرهنگ با 78 رای تایید و 60 رد، همچنان حسینه صافی؛ نامزدوزیر امور زنان نیز با 119 رای تائید و94 رای رد، نتوانستند رای اعتماد ولسی جرگه را به ‌دست بیاورند.

میررحمن رحمانی؛ رییس ولسی جرگه از رییس جمهور غنی خواست تا به جای آن‌عده از وزرای که رای اعتماد مجلس را به‌دست آورده نتوانستند، افراد دیگری را به این مجلس معرفی کند.

با این همه، روند رای‌دهی برای نامزدوزرا در ولسی جرگه، با بی‌نظمی‌های نیز همراه بود.

شماری از نماینده‌گان مردم در واکنش به این بی‌نظمی‌ها، می‌گویند که روند رای‌دهی به نامزد وزرا سری و شفاف نیست.

آنان برخی اعضای ولسی‌جرگه را به دخالت در پروسه رای‌دهی متهم کردند.

نصاب ولسی‌جرگه در روز دوشنبه، 244 بود و نامزد وزرا برای دریافت رای اعتماد این جرگ، به 124 رای تائید نیاز داشتند.

با این حال، قرار است ولسی جرگه، برای پنج نامزدوزیر دیگر و رؤسای نهادهای مستقل، بعد از شنیدن برنامه‌های شان، رای اعتماد و یا عدم اعتماد دهد.

براساس قوانین افغانستان، به دنبال تحلیف رییس جمهور غنی، اعضای کابینه باید ماه‌ها پیش برای گرفتن رای اعتماد به ولسی جرگه معرفی می‌شدند؛ اما به‌ دلیل اختلاف‌ها روی نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری، این روند به ‌تعویق افتاد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA