ads

بن‌بست در گفت‌وگوهای صلح ادامه دارد

رئیس شورای عالی مصالحه ملی با حامد کرزی رییس جمهور پیشین و شماری از سیاسیون کشور در رابطه به گفت و گوهای صلح صحبت کرده است.

نویسنده: خیرالبنات سادات
6 قوس 1399
بن‌بست در گفت‌وگوهای صلح ادامه دارد

در ادامه تلاش‌ها برای دستیابی به صلح در افغانستان،عبدالله عبدالله؛ رئیس شورای عالی مصالحه ملی امروز پنجشنبه (6 قوس) با حامد کرزی؛ رئیس جمهور پیشین و شماری از سیاسیون افغان، دیدار کرد.
فریدون خوزون؛ سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی به‌کلید می‌گوید، در این دیدار، دو طرف در مورد روند صلح و آخرین تحولات در این روند، بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.
این تلاش ها در حالی صورت می‌گیرد که روز چهارشنبه (5 قوس) صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری، پیشرفت‌ها در روند مذاکرات صلح را رد نموده، گفت که بن‌بست مذاکرات دوحه، هنوز نشکسته و طالبان خواست‌های خلاف قانون اساسی و منافع ملی مطرح می‌کنند.
اما منابعی از دفتر سیاسی طالبان در قطر به‌کلید تائید می‌کنند که توافق روی موارد اختلافی صورت گرفته بود و قرار بود همگانی شود اما نشد.
در همین حال، شماری از تحلیلگران سیاسی، طالبان را عامل اصلی بن‌بست در گفت‌وگوهای صلح عنوان کرده، می‌گویند که این گروه تا کنون، هیچ‌گونه انعطاف‌پذیری برای موفقیت این روند، نشان نداده است.
سید ناصر موسوی؛ آگاه امور سیاسی می‌گوید، نوع نگاه طالبان نسبت به قضیه صلح، این روند را به بن‌بست کشانیده و حکومت افغانستان، هیچ‌گونه ابزاری در دست ندارد تا با آن، روی میز مذاکره بازی کند.
در همین حال نصرالله فلک؛ استاد پوهنتون می‌گوید که نشست ژینو و مشروط کردن کمک‌های جهانی به پیشرفت‌های صلح، نمی‌تواند روی پروسه صلح اثر گذار باشد و یا دست‌کم، این روند را تسریع کند.
در همین حال برخی از تحلیلگران سیاسی شکستن بن‌بست در مذاکرات صلح را وابسته به سیاست جدید امریکا در قبال افغانستان و انتقال قدرت سیاسی در آن کشور می‌دانند.
موسی فریور؛ استاد پوهنتون کابل می‌گوید، تا زمانی که پالیسی جدید جوبایدن در قبال آسیای میانه و افغانستان مشخص نشود، بن‌بست کنونی گفت‌وگوهای صلح، ادامه خواهد داشت.
این در حالی‌ست که با افتتاح رسمی مذاکرات در دوحه، خشونت‌ها در افغانستان، به‌گونه بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.
شرکت کننده‌گان کنفرانس ژینو نیز خواستار کاهش خشونت و آتش‌بس در افغانستان شدند.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA