ads

نشست ژنیو؛ امیدها و نگرانی‌ها

در نشست ژنیو که امروز آغاز گردیده و فردا نیز ادامه خواهد داشت، ده‌ها کشور و سازمان بین‌المللی تعهدات شان را برای کمک مالی به افغانستان اعلام می‌کنند.

کلید
3 قوس 1399
نشست ژنیو؛ امیدها و نگرانی‌ها

این نشست در حالی برگزار می‌شود که یافته‌های مجتمع جامعه مدنی افغانستان نشان می‌دهد که کمک‌‌های بین‌المللی در این کشور موثریت خوبی نداشته‌است؛ چون در گذشته جامعه جهانی و حکومت افغانستان شیوه‌ی درستی برای مصرف این کمک‌ها ارایه تکرده‌اند که این امر باعث گردیده تا کمک‌ها مورد حیف‌ومیل قرار گیرند و مردم از موثریت آن شکایت داشته باشند.

در نشست ژینو، مسایل حاشیه‌یی مورد بحث قرار گرفته و فردا جامعه جهانی در مورد کمک‌ها و چه‌گونه‌گی آن به افغانستان تعهدات خویش را اعلام می‌کنند. این چهارمین نشست در زمینه‌ی کمک به افغانستان است. چهارسال پیش در ۲۰۱۶، جامعه جهانی در چنین نشستی، ۱۵ میلیارد دالر به افغانستان کمک نموده بود.

 پیش‌تر از کنفرانس سال ۲۰۱۶ در بروکسل، کنفرانس‌های دیگر کشورهای کمک‌دهنده به افغانستان در سال‌های ۲۰۱۴ در لندن و ۲۰۱۲ در توکیو برگزار شده‌اند.

کمک جامعه جهانی با حکومت افغانستان همیشه مشروط به حکومت‌داری خوب و مبارزه با فساد اداری بوده‌است؛ اما حکومت‌های روی کارآمده در افغانستان، از ۲۰۱۲ تا کنون هیچ‌گاهی نتوانسته‌اند با فساد اداری مبارزه نمایند و از همین جهت بیش‌تر کمک‌ها مورد حیف‌ومیل قرار گرفته‌اند.

در این مدت، به خصوص پیش از برگزاری کنفرانس‌ها، حکومت به ایجاد کمیسیون‌های مبارزه با فساد اداری پرداخته که هیچ موثریتی نداشته‌اند. اکنون نیز حکومت دست به ایجاد کمیسیونی برای مبارزه در برابر فساد اداری زده‌است که خود یک نوع تلاش نمادین است.

حکومت افغانستان در این نشست با شریک‌ساختن یک پلان چهارساله با جهانیان در تلاش است تا همکاری مالی جامعه جهانی را جلب نماید. در این پلان چهارساله حکومت در موارد تامین صلح پایدار، مصونیت غذایی، خودکفایی نهادها، سرمایه‌گذاری روی منابع عایداتی و مبارزه با کرونا به قناعت شرکای بین‌المللی خویش خواهد پرداخت.

تا کنون معلوم نیست که جامعه جهانی این کمک‌ها را از طریق حکومت افغانستان به مصرف خواهد رساند و یا این‌که مجراهای غیردولتی را انتخاب خواهد کرد. حکومت افغانستان از لحاظ مبارزه با فساد اداری مورد انتقاد جامعه جهانی قرار دارد.

نشست ژنیو زیر نام «کنفرانس ۲۰۲۰ افغانستان» به میزبانی مشترک فنلند، افغانستان و سازمان ملل متحد برگزار گردیده‌است.

جامعه جهانی با برگزاری این نشست در حالی کمک‌هایش را به افغانستان اعلام می‌کند که این کشور به شدت با مشکلات اقتصادی روبه‌رو گردیده و توقع برده می‌شود که با درنظرداشت این مشکلات، شیوع کرونا و تداوم خشونت‌ها که فرصت‌های اقتصادی را از افغانستان ربوده‌است، جامعه جهانی میزان کمک‌هایش را به افغانستان افزایش دهد؛ اما گفته می‌شود که ممکن است سطح کمک‌ها کاهش یابد که خبرخوشی نیست.

مردم افغانستان که برای عمران و بهبود اقتصاد کشور و رسیدن به حالت خودکفایی چشم به این کمک‌ها دوخته‌اند، با کاهش بیست درصدی کمک‌ها نگران بوده و از جامعه جهانی و حکومت افغانستان می‌خواهند که از همین‌اکنون با صداقت کامل برای شفافیت و جلوگیری از حیف‌ومیل‌شدن آن تدابیر لازم داشته و میکانیزم‌هایی را در زمینه‌ی مصرف کمک‌ها، طرح و عملی نمایند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA