ads

ششمین جشنواره گل زعفران در ولایت هرات برگزار شد

مسوولان اداره زراعت ولایت هرات، در ششمین جشنواره گل زعفران، از افزایش ده درصدی حاصلات این گیاه خبر دادند.

نویسنده: مهرو سروری
22 عقرب 1399
ششمین جشنواره گل زعفران در ولایت هرات برگزار شد

بشیر احمد احمدی؛ سرپرست این اداره می‌گوید، پیش‌بینی‌های این اداره نشان می‌دهد که از ۸ هزار هکتار زمین تحت کشت زعفران در ولایت هرات، بیش از ۲۰ تُن زعفران برداشت خواهد شد.
وی می‌افزاید، در سال گذشته در ۷ هزار هکتار زمین در ولسوالی‌های مختلف ولایت هرات، زعفران کشت گردیده بود که ۱۷ تُن برداشت گردید.
به گفته احمدی، در حال حاضر در ولسوالی‌های زنده‌جان، غوریان، پشتون‌زرغون، انجیل و گذره، زعفران کشت گردیده که حاصل خوب می‌دهد.
در همین حال بشیر احمد رشیدی؛ رئیس اتحادیه ملی زعفران‌کاران هرات، از نبود بازار مناسب و واردات زعفران کشورهای همسایه، به‌عنوان عمده‌ترین چالش فراراه زعفران‌کاران، یاد می‌کند.
وی می‌گوید، قرنطین و وضع محدودیت در صادرات به‌دلیل شیوع ویروس کرونا نیز باعث گردید تا بیش از ۱۵ درصد از محصولات زعفران در سال گذشته، به‌فروش نرسد.
رئیس اتحادیه ملی زعفران‌کاران تاکید می‌کند که حکومت باید برای جلوگیری از کاهش قیمت زعفران هرات، یک میکانیزم کنترلی مناسب، در شاهراه ها ایجاد کند.
با این همه، سید وحید قتالی؛ والی هرات می‌گوید، اداره محلی برای جلوگیری از واردات کالاهای مشابه، یک هیئت را در مرز اسلام قلعه، توظیف کرده است.
قتالی می‎افزاید، برخی از کشورهای همسایه تلاش دارند تا با عرضه زعفران نامرغوب در بازارهای جهانی به‌نام افغانستان، این محصول عمده صادراتی کشور را بدنام سازند.
وی، بر ایجاد مارکت برای فروش زعفران نیز تاکید می‌کند.
از سویی هم احمد سعید عظیمیان، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات می‌گوید، با وجود وضع محدودیت در صادرات، از آغاز فصل برداشت زعفران در سال گذشته تاکنون، ۲۵ هزار و ۶۰۰ کیلو زعفران، از راه‌های مختلف، به خارج از کشور صادر شده است.
گفتنی‌ست گخ کشورهای اسپانیا، فرانسه، هند و ممالک عربی، عمده‌ترین متقاضیان زعفران هرات به‌شمار می‌روند.
مهرو سروری

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA