ads

بودجه سال مالی 1400 از سوی کابینه تائید شد

بودجه ملی سال مالی 1400 از سوی کابینه تائید و غرض تصویب به ولسی جرگه فرستاده شد.

نویسنده: خیرالبنات سادات
15 عقرب 1399
بودجه سال مالی 1400 از سوی کابینه تائید شد

وزارت مالیه می‌گوید، مجموع بودجه، 452.6 میلیارد افغانی است که ازاین میان، 296 میلیارد افغانی برای بودجه عادی و 156 میلیارد افغانی، برای بودجه انکشافی اختصاص داده شده است.
به گفته مسوولان این وزارت، عواید داخلی 73 در صد منابع تمویل بودجه عادی را تشکیل میدهد و سهم تمویل کننده‌گان در بودجه عادی 32 در صد است.
و اما سهم منابع داخلی در تمویل بودجه انکشافی 10 درصد است و کمک‌های اختیاری، کمک‌های غیراختیاری به شمول قرضه، بخش اعظم بودجه انکشافی را تشکیل می دهند.
عبدالهادی ارغندیوال؛ سرپرست وزارت مالیه امروز پنجشنبه (15 عقرب) در یک کنفرانس خبری گفت که از آغاز سال مالی 1399 تا دهم ماه عقرب، 214 میلیارد افغانی از بودجه عادی و 94.6 میلیارد افغانی نیز از بودجه انکشافی، به مصرف رسیده است.
ارغندیوال، همچنان در رابطه به جمع‌آوری عواید گفت، وزارت مالیه در سال جاری، 141 میلیارد افغانی عواید جمع‌آوری کرده که در مقایسه با سال گذشته، 12 در صد کاهش را نشان می‌دهد.
درهمین حال؛ معین مالی وزارت مالیه می‌گوید که بحث انکشاف متوازن در بودجه سال 1400 به‌گونه جدی در نظر گرفته شده است.
عبدالحبیب زدران گفت، بودجه برای هر ولایت، نظر به‌نفوس و میزان فقر، در نظر گرفته شده است.
با این همه، آگاهان امور اقتصادی، افزایش جنگ و ناامنی، بحران کرونا و کاهش صادرات و واردات را از عوامل اصلی کاهش عواید در کشور عنوان می کنند.
سیف الدین سیحون؛ استاد پوهنتون کابل می‌گوید، با عادی شدن وضعیت و از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی، تجارتی، زراعتی و صنعتی، درآمد دولت نیز افزایش خواهد یافت.
مدیریت منابع آب، بخش معادن و پترولیم، زیربنا سازی، توزیع تذکره برقی برای بیش از ده میلیون شهروند و اتصال منطقوی از اولویت‌های اساسی بودجه سال آینده، خوانده شده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA