ads

خاموشی نابودکننده

حمله جنایت‌کارانه‌ی دیروز بر پوهنتون کابل و کشته و زخمی‌شدن شماری از محصلان در این پوهنتون، واکنش‌هایی را در سطح ملی و بین‌المللی برانگیخته‌ که نشان‌دهنده‌ی نفرت و انزجار شدید عمومی می‌باشد.

کلید
13 عقرب 1399
خاموشی نابودکننده

در تداوم این واکنش‌ها، امروز صدها تن از محصلان پوهنتون‌های دولتی و خصوصی افغانستان، با راه‌اندازی تظاهراتی در مقابل پوهنتون کابل، این عمل را جنایت ضد بشری و جنایت‌کارانه خوانده و گفتند که چنین حمله‌ها هیچ‌گاهی آنان را نابود کرده نمی‌تواند.
دیروز، حوالی ساعت یازده قبل از ظهر، سه تن از مهاجمان مسلح از دروازه شمالی پوهنتون کابل وارد این نهاد علمی و اکادمیک گردیده و در داخل ستاژ حقوقی با بی‌رحمی تمام روی محصلان آتش گشودند. هرچند نیروهایی امنیتی در نخستین لحظات به محل رویداد رسیدند؛ اما مهارنمودن این حمله شش ساعت طول کشید؛ چون حمله‌کننده‌ها شماری از محصلان را به گروگان گرفته بودند. به اساس آخرین اطلاعات در این حمله به شمول ده تن از دختران محصل، 22 محصل کشته و 24 تن دیگر زخمی شده‌اند.
رییس جمهورغنی، در واکنشی این حمله را تقبیح نمود و گفت که انتقام آن را خواهد گرفت. در یک اقدام دیگر امروز از سوی ریاست جمهوری ماتم ملی اعلام شد.
عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی، این عمل را بزدلانه و جنایت بشری خواند. معاون رییس جمهور؛ امرالله صالح حمله بر پوهنتون کابل را یک ناکامی استخباراتی برای حکومت و گندیده‌گی وجدان برای تروریستان عنوان کرد.
در سطح منطقه و جهان نیز این حمله یک عمل ضد بشری خوانده شده‌است.
اما شمار زیادی به این باوراند که دیگر زمان آن فرارسیده است، همانند مظاهره امروز مهر سکوت شکسته شود و همه‌ی مردم با حرکت‌های مدنی گسترده‌تر و دوام‌داری در سرتاسر افغانستان بر ضد کشتارهای ضد بشری بایستند و نگذارند که با استفاده از سکوت آنان، گروه‌های جنایت‌کار به قتل و قتال بی‌رحمانه بپردازند.
باور عمومی بر آن است که برپایی چنین حرکت‌های مدنی می‌تواند هم در سطح حکومت اصلاحاتی را بوجود بیاورد و هم پاسخ دندان شکنی برای دشمنان افغانستان باشد؛ اما نباید اجازه داد که شماری از افراد از این حرکت‌ها استفاده نموده و با دست باز به تخریب سلیقه‌یی و شخصی نظام بپردازند و به حریم شخصی افراد چه در سطح حکومت و چه در سطح اجتماع حمله‌ور شوند.
حرکت‌های مدنی و یک‌صدایی و هم‌صدایی مردم در برابر جنایت‌کاران تفنگ‌به‌دست یگانه راه مبارزه و آن‌هم مبارزه‌ی پردست‌آورد بوده می‌تواند. تداوم خموشی بیش‌ از پیش مردم را بیش‌تر از این به گرداب نابودی خواهد کشاند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA