ads

رییس احصاییه مرکزی برای استجواب ولسی جرگه خواسته شد

شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه در واکنش به درج زبان فارسی در فهرست زبان های خارجی می گویند خارجی دانستن زبان فارسی خلاف مواد قانون اساسی رویه ملی و نقض حقوق اکثریت مردم افغانستان است.

خیرالبنات سادات
21 میزان 1399
رییس احصاییه مرکزی برای استجواب ولسی جرگه خواسته شد

این نماینده‌گان مردم می‌گویند چنین عمل‌کردهای سلیقه‌یی در این وضعیت حساس میان اقوام به هم برادر در افغانستان درز ایجاد کرده و به آسیای دشمن آب می‌ریزاند.
خان‌آغا رضایی؛ نماینده مردم کابل در ولسی جرگه می‌گوید، اقدام غیرمسوولانه اداره ملی احصاییه مرکزی مبنی بر خارجی‌خواندن زبان فارسی در تضاد با ماده‌های 16،22و 50 قانون اساسی بوده و توجیه‌ناپذیر است.
به گفته‌ی آقای رضایی، رییس اداره ملی احصاییه مرکزی به جرم خلق نفاق، نقض قانون،و نقض حقوق مدنی اکثریت شهروندان کشور از سمت‌اش سبک‌دوش و به مراجع عدلی و قضایی معرفی شود.
در همین حال، عین‌الدین عینی؛ نماینده مردم بغلان در ولسی جرگه می‌گوید حکومت با استفاده از زور، فشار و تهدید مردم را مجبور به اخذ شناس‌نامه برقی می‌کند.
وی می‌افزاید که توزیع اجباری شناس‌نامه‌های برقی برای کارمندان و بازنشسته‌گان و تهدید آنان بر اخراج از کار و عدم پرداخت حقوق شان در مخالفت با تمامی قوانین نافذه‌ی کشور است.
اما رییس اداره ملی احصاییه مرکزی تمامی اتهامات وارده بر خودش را رد می‌کند و می‌گوید، هیچ‌گونه برخورد سلیقه‌یی با هیچ زبانی در این اداره صورت نگرفته‌است.
احمد جاوید رسولی؛ رییس اداره ملی احصاییه مرکزی روز دوشنبه در جلسه استجوابیه ولسی جرگه گفت برای رفع سوءتفاهم پیش‌آمده، جلسه رهبری این اداره تصمیم گرفت تا تمامی زبان‌هایی که در داخل کشور با ان تکلم می شود از فهرست زبان های خارجی بیرون بکشد.
با این همه، میررحمان رحمانی؛ رییس ولسی جرگه به کمیسیون های امنیت داخلی،عدلی و قضایی و تفتیش داخلی وظیفه سپرد تا موضوع درج زبان فارسی در فهرست زبان های خارجی را به دقت بررسی و یافته های شان را با تالار عمومی این مجلس شریک کنند.
گفتنی‌ست که روند توزیع شناس‌نامه‌ی برقی طی یک فرمان تقنینی رییس جمهور در 13 ثور 1397 عملا آغاز شد. اما موجودیت اختلافات زد و بندهای سیاسی در این روند، تا کنون به یک میلیون شهروند شناس‌نامه برقی توزیع شده‌است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA