ads

خسرو آواز ایران، تخت خود را به زنده‌گان واگذاشت

محمدرضا شجریان؛ موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده‌ی فارسی‌گو در اول مهر ماه/ میزان 1319 در مشهد زاده شد.

عبدالمالک عطش
20 میزان 1399
خسرو آواز ایران، تخت خود را به زنده‌گان واگذاشت

 5 ساله بود که در خلوت‌های خودش آواز می‌خواند. در ۹ ساله‌گی تلاوت قرآن را آغاز کرد و یک سال بعد این کار را در اجتماعات سیاسی آن سال‌ها ادامه داد.
در سال 1331 برای نخستین‌بار صدای محمدرضا شجریان از رادیوی خراسان پخش شد. در سال ۱۳۳۶ به دانشسرای مقدماتی در مشهد رفت و در همین سال برای نخستین‌بار با یک معلم موسیقی به نام «جوان» ‌آشنا شد در همین سال با ساز سنتور آشنایی پیدا کرد.
محمدرضا شجریان تا سال 1350 به این خاطر که پدرش می‌خواست خانواده آن‌ها بیش‌تر با قرائت قرآن و چهره‌ی مذهبی شناخته شوند، با نام مستعار «سیاوش بیدگانی» با رادیو همکاری می‌کرد، ولی بعد از آن پدرش به او اجازه‌ی استفاده از نام اصلی‌اش را داد.
شجریان در سال 1349 همکاری خود با برنامه‌های تلویزیون ملی ایران را آغاز کرد.
«چهره به چهره»، «گلبانگ شجریان»، «راز دل»، «خلوت‌گزیده»، «انتظار دل»، «پیوند مهر»، «آستان جانان»، «سرّ عشق»، «دود عود»، «پیام نسیم»، «رباعیات خیام»، «گنبد مینا»، «ساز خاموش و طریق عشق» از آلبوم‌های مشهور شجریان است. آهنگ‌های مرغ سحر، مستان سلامت می‌کنند و زبان آهن و آتش از آهنگ‌های مشهور اوست که همیشه ورد زبان بوده‌است.
صراحی، شهر آشوب، ساغر، کرشمه، سبو و… از جمله‌ سازهایی‌ست که محمد رضا شجریان ابداع نموده‌است.
جایزه بنیاد آقاخان زیر عنوان «خداوندگار موسیقی»، نشان عالی «هنر برای صلح»، «نشان شوالیه» از جانب فرانسه، «جایزه بیتا» در پوهنتون استنفورد آمریکا، «جوایز یونسکو و گرمی» از طرف سازمان یونسکو در پاریس، از جمله جوایزی است که به شجریان تعلق گرفته است.
محمدرضا شجریان، مدتی بود که دوران درمان بیماری را در آمریکا می‌گذراند و بعد از مدتی بامداد جمعه، 26 شهریورماه/ سنبله سال 95 به ایران برگشت و از آن به بعد دیگر در محافل هنری حاضر نشد و کم‌تر کسی موفق به ملاقات با وی شد. در هفته‌های گذشته وضعیت جسمانی وی نامناسب گزارش شده و چندین بار خبر فوت شجریان منتشر و تکذیب شده بود.
سرانجام این خواننده‌ی پیشکسوت موسیقی ایرانی پس از تحمل یک دوره‌ی بیماری پنجشنبه 17مهرماه/ میزان به سن 80 ساله‌گی به علت بیماری سرطان، در بیمارستانی در تهران درگذشت و به تاریخ 19مهرماه/ میزان در گورستان طوس در جوار حکیم ابوالقاسم فردوسی طی مراسم باشکوهی به خاک سپرده شد.
شجریان دوبار ازدواج کرد و از وی سه دختر به نام‌های راحله، افسانه و مژگان و دو پسر به نام‌های همایون و رایان به جا مانده‌است.
محمد رضا شجریان نه تنها در ایران بلکه در افغانستان نیز پیروان و علاقه‌مندان بی‌شماری دارد. با رسانه‌یی‌شدن خبر درگذشت‌اش، تعدادی از علاقه‌مندانش در کابل دور هم جمع شدند و با پخش ترانه‌هایش، یاد او را گرامی داشتند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA