ads

در ماه‌های اخیر بیش از پنج‌هزار ماین کشف و خنثی شده است

وزارت امور داخله می‌گوید که گروه طالبان، همواره قصد جان مردم و نیروهای امنیتی را نموده و با جاسازی ماین‌ها و مواد منفجره در راه‌های عمومی، تلفات زیادی به غیر نظامیان وارد کرده است.

نویسنده: جمشید مجددی
19 میزان 1399
در ماه‌های اخیر بیش از پنج‌هزار ماین کشف و خنثی شده است

طارق آرین؛ سخنگوی این وزارت به کلید می‌گوید که نیروهای امنیتی در ماه‌های اخیر، بیش از پنج‌هزار ماین را در سراسر افغانستان، کشف و خنثی کرده‌اند.
آرین تاکید می‌کند که جاسازی ماین‌ها و مواد منفجره از سوی طالبان، جنایت جنگی‌ و ضد حقوق بشری است.
این درحالی‌است که در تازه‌ترین مورد، در نتیجه انفجار ماین‌های کنار جاده‌یی در ولایت‌های هرات و هلمند، هشت فرد ملکی جان باخته‌اند.
فواد امان؛ معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی به کلید می‌گوید که صبح شنبه (19 میزان) یک موتر مسافربری نوع 404 با ماین کنار جاده‌یی جاسازی شده از سوی طالبان در ولسوالی گرشک ولایت هلمند، برخورد کرد.
به گفته وی، در نتیجه انفجار این ماین، پنج غیر نظامی جان باخته و 9 تن دیگر زخم برداشته‌اند.
همزمان با این، یک موتر مسافر بری در ولسوالی زاول ولایت هرات نیز با ماین کنار جاده‌یی جاسازی شده از سوی طالبان، برخورد کرده است.
جیلانی فرهاد؛ سخنگوی والی هرات به کلید می‌گوید که در پی انفجار این ماین، سه‌غیر نظامی جان باخته و سیزده تن دیگر زخمی شده‌اند.
در همین حال کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، با ابراز نگرانی نسبت به‌ادامه خشونت‌ها، از طرف‌های درگیر می‌خواهد تا حقوق بشردوستانه بین‌المللی را رعایت کنند.
ذبیح‌الله فرهنگ؛ رئیس نشرات این کمسیون در صحبت با کلید گفت که دوطرف مذاکره کننده، باید هرچه زودتر روی کاهش خشونت‌ها و اعلام آتش‌بس، ‌توافق کنند.
قابل یادآوری‌است که نهادهای حقوق بشری، بارها نسبت به افزایش تلفات افراد ملکی در اثر انفجار ماین‌های کنار‌ جاده‌یی، ابراز نگرانی نموده و از طرف‌های درگیر خواسته‌اند تا از وارد شدن تلفات به غیرنظامیان جلوگیری کنند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA