ads

زندانیان محبس هرات، سارنوالان را به فساد متهم کرده‌اند

شماری از زندانیان محبس هرات برخی از سارنوالان را متهم به فساد کرده می‌گویند که دوسیه‌های شان ناعادلانه و با تاخیر بررسی و فیصله می‌شود.

سمیه ولی‌زاده
9 میزان 1399
زندانیان محبس هرات، سارنوالان را به فساد متهم کرده‌اند

این زندانیان همچنان مدعی‌اند که با خشونت و لت‌وکوب از آنان تحقیق شده‌است.
محمدسردار؛ یکی از زندانیان محبس هرات که به جرم قتل زندانی شده، می‌گوید، در جریان تحقیق دوسیه‌اش، یکی از سارنوالان برای رهایی وی ۲۰۰ هزار افغانی طلب رشوه کرده‌است.
او با آن‌که از ذکر نام سارنوال خودداری می‌کند، اما بیان می‌دارد که یک‌ونیم سال در حبس قرار دارد و تا کنون از سرنوشت دوسیه‌ی وی خبری نیست.
همچنان شماری دیگر از زندانیان داخل محبس هرات از کُندی روند بررسی دوسیه‌های شان انتقاد دارند و می‌گویند که اداره‌های عدلی و قضایی آلوده به فساد اداری می‌باشند و به همین اساس عدالت در روند بررسی دوسیه‌ها شان نقض شده‌است.
در همین حال، عبدالقادر رحیمی؛ رییس دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزه‌ی غرب از وجود فساد در دستگاه‌های عدلی و قضایی اظهار نگرانی نموده بیان می‌دارد که این چالش سبب بی‌باوری مردم به عمل‌کرد این اداره‌ها شده‌است.
با این حال، عبدالحق احمدی؛ رییس سارنوالی استیناف ولایت هرات در مورد ادعای زندانیان چیزی نمی‌گوید، اما تاکید دارد که این اداره تلاش دارد تا در زمینه‌ی رسیده‌گی به دوسیه‌های مجرمان عدالت تحقق یابد.
از سویی هم، میوند صمدی؛ مدیر محبس هرات از سهولت‌های لازم در زمینه‌ی رسیده‌گی به مشکلات زندانیان سخن می‌زند.
وی می‌گوید که در کنار برنامه‌ی ترک اعتیاد، برنامه‌های آموزشی و فن و حرفه نیز برای رشد توان‌مندی زندانیان راه‌اندازی شده‌است.
صمدی تاکید دارد که در زندان هرات، ۲ هزار و ۲۵۰ زندان مرد و ۸۰ زن در حبس قرار دارند.
به گفته‌ی وی از میان این زندانیان ۲۷۰ تن عضو گروه طالبان هستند و ۴ الی ۵ زندانی هم اتباع خارجی‌اند.
این در حالی‌ست که بارها نهادهای مدنی گفته‌اند که روند بررسی دوسیه‌های اداری به هدف فساد اداری به کُندی اجراء می‌شود و بسیاری از افراد بدون ارتکاب جرم زندانی شده و می‌شوند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA