ads

عبدالله به‌هدف تقویت اجماع منطقه‌ای در زمینه صلح به‌ پاکستان سفر کرد

همزمان با بن‌بست نسبی در مذاکرات صلح، عبدالله عبدالله؛ رئیس شورای عالی مصالحه ملی، به‌هدف تسریع گفتگوهای صلح و تقویت اجماع منطقه‌ای، به پاکستان سفر کرد.

نویسنده: محمد فصیح متوکل
7 میزان 1399
عبدالله به‌هدف تقویت اجماع منطقه‌ای در زمینه صلح به‌ پاکستان سفر کرد

پیش از سفر به پاکستان، ابراز امیدواری کرد که این سفر، فصل تازه‌ای از روابط میان دو کشور را در عرصه های مختلف به خصوص صلح، باز کند.
فریدون خوزون؛ سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید، یکی از اهداف عمده‌ی سفر عبدالله با پاکستان، از میان برداشتن مشکلات میان دو کشور و تقویت اجماع منطقه‌ای در زمینه صلح افغانستان است.
شماری از تحلیلگران سیاسی به این باروند که پاکستان با دعوت عبدالله به این کشور، در فکر تقویت اختلافات درون حکومتی در افغانستان است.
امید اوریاخیل؛ آگاه امور سیاسی در صحبت با کلید گفت که پاکستان، به‌نحوی زمینه مداخله این کشور، در نظام آینده افغانستان را فراهم می‌سازد.
به گفته وی، پاکستان با دعوت رئیس شورای عالی مصالحه ملی، در فکر ایجاد اختلافات تازه در افغانستان است.
اما عبدالباری عارض؛ یکی دیگر از آگاهان امور سیاسی می‌گوید که سفر رئیس شورای عالی مصالحه، به‌هدف حل اختلاف‌های ایجاد شده در گفت‌وگوهای صلح قطر، صورت گرفته است.
به گفته وی، عبدالله از پاکستان می‌خواهد تا بالای طالبان، به‌خاطر از بین رفتن بن‌بست گفت‌وگوها، فشار وارد کند.
همزمان با سفر عبدالله عبدلله؛ رئیس شورای عالی مصالحه ملی به پاکستان، اعضای هیئت گفت‌وگو کننده‌ دولت افغانستان، می‌گویند که تلاش‌ها به‌خاطر پایان دادن به‌بحث‌ها روی دو موضوع پیشنهاد شده از سوی طالبان، جریان دارد.
نادرنادری؛ عضو هیت مذاکره کننده دولت می‌گوید که چوکات ارزش‌های امروز و آینده افغانستان که از نگاه هویتی مهم می‌باشد، هنوز هم مورد اختلاف میان دو طرف است.
به گفته وی، قطع جنگ و تامین آتش بس نیز از دیگر موضوعات مورد بحث، میان دو طرف خواهد بود.
سفر رئیس شورای عالی مصالحه ملی، به پاکستان در حالی انجام می‌شود که حکومت افغانستان، بارها این کشور را به حمایت و تمویل گروه‌های هراس‎افگن به‌شمول طالبان، متهم کرده است.
اما پاکستان، این اتهام‌ها را رد نموده می‌گوید که پس از افغانستان، بیشترین قربانی را در مبارزه با تروریزم داده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA