ads

مسوولان محکمه هرات خواهان همکاری نیروهای امنیتی شده‌اند

محمدشریف فانی؛ رییس جدید محکمه‌ی استیناف هرات در مراسم معرفی‌اش از نیروهای امنیتی خواست که در راستای فعال‌سازی محاکم در تمامی ولسوالی‌ها همکاری نمایند.

سمیه ولی‌زاده
3 میزان 1399
مسوولان محکمه هرات خواهان همکاری نیروهای امنیتی شده‌اند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

آقای فانی، همچنان از دسترسی آسان مردم به عدالت و تحقق آن در روند بررسی و فیصله‌ی دوسیه‌های مختلف اطمینان داد.
این در حالی‌ست که شمس‌الرحمان رییس‌خیل؛ رییس پیشین محکمه‌ی هرات بیان می‌دارد؛ در ولسوالی‌های گلران، شیندند، فارسی و کشک کهنه محاکم غیرفعال‌اند و قضایای حقوقی ساکنین این ولسوالی‌ها در مرکز شهر مورد بررسی و فیصله قرار می‌گیرد.
آقای رییس‌خیل، ناامنی را عامل اصلی غیرفعال‌بودن محاکم در سطح این ولسوالی‌ها عنوان می‌کند.
سیدوحید قتالی؛ والی هرات تهدیدات امنیتی علیه کارمندان اداره‌های عدلی و قضایی در سطح ولسوالی‌ها را می‌پذیرد . می‌گوید که در مسیر راه ولسوالی‌ها قاضیان و سارنوالان مورد تهدید قرار می‌گیرند.
قتالی در ادامه از تامین امنیت بهتر سارنوالان و قاضیان در سطح ولسوالی‌ها وعده می‌دهد. او می‌افزاید که تیم ویژه‌یی از نیروهای امنیتی به منظور تامین امنیت سارنوالان و قاضیان که در ولسوالی‌ها فعالیت می‌نمایند، تشکیل شدهاست.
با وجود این تهدیدات، مسوولان محکمه هرات از تحقق عدالت در روند بررسی دوسیه‌های مختلف و فیصلهی نهایی آن‌ها سخن می‌زنند.
اما شماری از اعضای ولسی جرگه و باشنده‌های هرات از عمل‌کرد محاکم راضی نیستند و برخی از قاضیان را متهم به فساد اداری می‌کنند.
مسعوده کرخی؛ یکی از اعضای ولسی جرگه به کلید می‌گوید که شماری از سارنوالان و قاضیان به فساد اداری آلوده می‌باشند و به همین دلیل بسیاری از مجرمین از مجازات قانونی معاف و سطح جرایم مختلف نیز افزایش یافتهاست.
همچنان برخی از باشنده‌های هرات از روند بررسی دوسیه‌های جرمی انتقاد کرده و مدعی‌اند که فساد اداری در اداره‌های عدلی و قضایی سبب شده که قضایای مختلف جرمی غیرعادلانه و با تاخیر بررسی و فیصله شوند.
گفتنی‌ست که اخیراً مسوولان اداره‌های عدلی و قضایی در گزارش تحقیقی کلیدگروپ تهدیدات امنیتی، گسترش نفوذ گروه طالبان در ولسوالی‌ها و پیوستن شان با مخالفین مسلح دولت از دلایل اصلی کندی روند بررسی و صدور فیصله نهایی برخی ازدوسیه‌های جرمی را بیان کردند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA