ads

میزان حاصلات شالی در هرات، ۲۵ درصد افزایش یافته‌است

بشیر احمد احمدی؛ مدیر ترویج ریاست زراعت ولایت هرات به کلید گفت، پیش‌بینی‌های این اداره نشان می‌دهد که در سال جاری خورشیدی، ۶۵هزارتن برنج از این ولایت برداشت خواهد شد.

مهرو سروری
2 میزان 1399
میزان حاصلات شالی در هرات، ۲۵ درصد افزایش یافته‌است

آقای احمدی می‌افزاید، در سال جاری اضافه تر از ۱۴ هزار هکتار زمین شالی کشت گردیده که در مقایسه با سال گذشته افزایش ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.
وی دلیل افزایش حاصلات شالی هرات را بارنده‌گی‌های بیش از ۳۰۰ میلی متر و تغیر در شیوه‌ی کشت این محصول عنوان می‌کند.
به گفته‌ی وی، ساخت بندهای آب‌گردان و مساعدنمودن زمینه‌ی دسترسی دهاقین، باعث افزایش این محصول خواهد گردید.
احمدی گفت، ولسوالی‌های چشت، اوبه، پشتون زرغون، گذره و انجیل، بیش‌ترین میزان حاصلات شالی در هرات را درسال جاری دارند.
در همین حال، برخی از شالی‌کاران در هرات می‌گویند، میزان حاصلات شالی مزارع شان در مقایسه با سال گذشته به صورت چشم‌گیری افزایش یافته‌است.
آنان تاکید دارند، در سال جاری از هر جریب زمین، اضافه‌تر از ۲۰۰ کیلو گرام برنج به‌دست آورده‌اند.
این دهقانان از حکومت، خواهان فراهم‌سازی منابع آبی و دسترسی این قشر به آب کافی و همچنان تهیه کود کیمیاوی برای رشد میزان حاصلات شالی در این ولایت شده‌اند.
با این حال عبدالرحیم تیموری؛ عضو شورای ولایتی هرات حکومت را به بی‌برنامه‌گی در قسمت بازاریابی و ممانعت از ورود اموال مشابه، متهم نموده گفت، برای رشد محصولات زراعتی دهاقین هیچ حمایتی نمی‌شوند.
محمد یعقوب مشعوف؛ کارشناس اقتصادی نیز به این باور است که حکومت باید برای رشد و خودکفایی اقتصادی منابع مهم را جست‌وجو و روی آن کار نماید.
با این همه، جواد عمید به این باور است که حکومت برای رشد اقتصادی و افزایش محصولات داخلی از ورود محصولات و تولیدات خارجی جلوگیری نماید.
از صدری، لیلافر و رشتی می‌توان به عنوان انواع برنج در هرات نام برد و شماری به این باورند که اگر سد آبی پاشدان هرات تکمیل شود، میزان شالی‌کاری در این ولایت به مراتب بیش‌تر از امروز خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA