ads

ریاست اوقاف هرات از وضع محدودیت‌ها بر نشرات رسانه‌ها، سخن می‌زند

ریاست ارشاد و حج اوقاف هرات از وضع محدودیت‌ها بر نشرات رسانه‌ها، رستورانت‌ها و آزمایشگاه‌های طبی سخن می‌زند.

سمیه ولی‌زاده
2 میزان 1399
ریاست اوقاف هرات از وضع محدودیت‌ها بر نشرات رسانه‌ها، سخن می‌زند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

عبدالخالق حقانی؛ رییس این اداره، نشرات برخی از رسانه‌های محلی هرات را خلاف ارزش‌های اسلامی دانسته گفت، جلوگیری از نشر سریال‌های خارجی، جداسازی محلات رستورات‌ها برای زنان و مردان و ممنوع قراردادن آزمایش‌های طبی زنان توسط مردان از جمله برنامه‌های اصلاحی اداره ارشاد و حج اوقاف هرات می‌باشد.
حقانی هدف از این برنامه‌ها را اصلاحات در بخش‌های مختلف براساس ارزش‌های اسلام بیان می‌کند.
او می‌افزاید که کارمندان امربه‌معروف ریاست حج اوقاف هرات از یک هفته به این‌سو برای تحقق این برنامه‌ها کارشان را آغاز کرده و به صورت دایمی ادامه خواهد داشت.
با این حال آریا رووفیان رییس اداره‌ی اطلاعات و فرهنگ هرات گفت که بررسی و نظارت از رسانه‌ها مطابق به قانون وظیفه‌ی وزارت اطلاعات و فرهنگ و بررسی تخطی‌های رسانه‌ها مسوولیت کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌یی می‌باشد.
رووفیان تاکید دارد که هیچ مرجع دیگری صلاحیت اعمال نفوذ و سانسور بر رسانه‌ها را ندارد.
به گفته‌ی وی، هر نهاد پیشنهادی در مورد بهترشدن کیفیت نشرات رسانه‌ها داشته باشد، می‌تواند با ریاست اطلاعات و فرهنگ در میان بگذارد.
او تاکید دارد که تاکنون اداره‌ی حج اوقاف هیچ پیشنهادی در مورد نشرات رسانه‌ها به آنان نداشته‌است.
از سویی هم، شماری از نهادهای حامی رسانه‌ها و فعالان مدنی هرات وضع محدودیت بر نشرات رسانه‌ها و سایر بخش‌های اجتماعی را نگران‌کننده می‌دانند.
حامد مومن؛ مسوول دفتر ساحوی رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی در حوزه غرب، به کلید گفت که همزمان با گسترش دامنه‌ی جنگ و گفت‌وگوهای صلح، وضع محدودیت بر فعالیت رسانه‌ها خطرناک می‌باشد.
آقای مومن تاکید دارد که در این شرایط باید براساس قانون رسانه‌های همگانی و قانون اساسی از آزادی بیان و آزادی اندیشه پاس‌داری شود.
در همین حال، جواید عمید؛ یکی از فعالان مدنی هرات وضع محدودیت‌ها توسط اداره حج اوقاف بر نشرات رسانه‌ها و سایر بخش‌های اجتماعی را تشبث به وظایف اداره‌های دیگر است.
عمید به این باور است که این محدودیت‌ها به گونه‌یی زمینه‌سازی برای رشد افراطیت و تکرار دوران سیاه طالبانی می‌باشد.
این در حالی‌ست که شماری از مدافعان حقوق بشر همزمان با آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی از احتمال وضع محدودیت‌ها بر بخش‌های مختلف ابراز نگرانی می‌کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA