ads

شورای امنیت سازمان‌ ملل از روند صلح افغانستان حمایت کرد

در کنار اعلام حمایت شماری از کشورهای منطقه و جهان، به‌تازه‌گی شورای امنیت سازمان‌ ملل از روند صلح افغانستان حمایت کرده‌است.

محمد فصیح متوکل
30 سنبله 1399
شورای امنیت سازمان‌ ملل از روند صلح افغانستان حمایت کرد

اعضای این‌شورا، در بیانیه‌یی از آغاز مذاکرات میان افغانان استقبال نموده و تاکید بر ختم کشمکش‌های کنونی در افغانستان کرده‌اند.
در اعلامیه‌ی شورای امنیت سازمان ملل، تاکید شده که این ‌شورا از یک‌ تفاهم ‌سیاسی که همه اقشار کشور را دربر گیرد، استقبال کرده و برای تامین آتش‌بس جامع، تاکید می‌نماید.
هرچند شورای امنیت سازمان ملل، از طرف‌ها خواسته است تا برای تامین صلح در افغانستان تلاش کنند؛ اما تحلیل‌گران سیاسی، نقش شورای امنیت سازمان ملل را در پروسه‌های بزرگ کشور مهم دانسته اند؛ اما تا هنوز نقشی را که باید داشته باشد، ندارد.

صدیق منصور؛ آگاه مسایل سیاسی می‌گوید که این سازمان، گام‌های راستین را برای تامین صلح در افغانستان برنداشته است.
به گفته‌ی وی، سازمان ملل بیش‌تر تحت تاثیر شماری از کشورها است.
از سویی هم، زلمی خلیل‌زاد؛ نماینده‌ی ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز در تویتی از اعلامیه‌ی شورای امنیت سازمان ملل استقبال کرده و افزوده که “این موقع بی‌نظیر برای تامین صلح در افغانستان است”.
وی افزوده است که از این فرصت باید استفاده شود.
با این حال، جمال الدین بدر؛ تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید که روند صلح افغانستان در موقع حساس آن قرار دارد و در کنار نقش صادقانه‌ی سایر طرف‌ها، موقف شورای امنیت سازمان ملل نیز برازنده‌است.
پس از افتتاح مراسم آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان در آغاز هفته‌ی گذشته، هنوز هیئت طرف حکومت و گروه طالبان تلاش دارند تا موارد اختلافی اجندای این مذاکرات را از راه بردارند و روی بند بند از مواد اجندا مذاکره کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA