ads

باغ‌داران کشور از نبود بازار برای محصولات شان، نگران‌اند

عبدالفتاح و ننگیالی امرخیل که مصروف باغ‌داری در کابل می‌باشند، به روز پنج‌شنبه در صحبت با کلید گفتند که فرآورده‌های زراعتی شان در سال روان، بیش‌تر از سال پار بوده، اما به دلیل نبود بازار برای عرضه‌ی این محصولات، نگران فاسدشدن این محصولات‌اند.

نویسنده: Atash
27 سنبله 1399
باغ‌داران کشور از نبود بازار برای محصولات شان، نگران‌اند

آن‌ها می‌گویند، برای محصولات تجارتی شان، بازارهای داخلی وجوده نداشته و در این بازارها بیش‌تر محصولات زراعتی کشورهای دیگر به فروش می‌رسد.                                                                                                                   
آن‌ها حکومت را به نداشتن پلان‌های واضح برای جلب بازارهای بیرونی متهم نموده، می‌خواهند تا زمینه‌ی فروش این محصولات را در داخل و خارج کشور فراهم سازد.
اما وزارت صنعت و تجارت می‌گوید، درها و بنادر تجارتی به روی محصولات زراعتی بازبوده و قرار است این محصولات از طریق بنادر و دهلیزهای هوایی به کشورهای بیرونی صادر شود.
جواد دبیر؛ رییس اطلاعات و روابط عامه وزارت صنعت و تجارت به کلید گفت، به اساس آمار این وزارت، در ربع اول سال جاری، به گونه‌ی بی‌پیشینه به ارزش 203 میلیون دالر محصولات تجارتی کشور به بیرون از افغانستان صادرت شده‌است.
وی اطمینان می‌دهد که محصولات زراعتی فاسد نشده و این وزارت تلاش دارد تا زمینه را برای صادرات بیش‌تر به این فرآورده‌ها فراهم سازد.
از سویی هم، شفیق‌الله عطایی؛ معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری به کلید می‌گوید، با توجه به وضع قرنطین و شرایط کرونایی در جهان، دهلیزهای هوایی فعالیت نداشته و هیچ نقل و انتقال محصولات تجارتی صورت نگرفته‌است.
وی حجم صادرات و چه‌گونه‌گی صادرات این محصولات را منوط به کاهش وضع محدودیت‌های قرنطین در کشورهای که مراودات تجارتی با افغانستان دارند، دانسته می‌افزاید که در صورت بهبود در شرایط قرنطین، محصولات زراعتی در زمان معین آن صادر خواهد شد.
این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌گردد که به اساس آمار وزارت زراعت و مالداری، فرآورده‌های زراعتی در سال جاری، افزایش چشم‌گیر داشته، اما نبود بازارها در داخل و بیرون از کشور باعث می‌شود تا بیش‌تر باغ‌داران و زمین‌داران به کشت مواد مخدر روی آورند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA