ads

کمیته مصوونیت: حکومت مانع اطلاع‌رسانی دقیق از روند مذاکرات صلح می‌شود

صدیق‌الله توحیدی؛ رییس اجرایی کمیته مصوونیت خبرنگاران به روز چهارشنبه در یک نشست خبری، دسترسی به اطلاعات را از حقوق اساسی خبرنگاران و شهروندان دانسته می‌گوید، ایجاد موانع سر راه خبرنگاران در امر اطلاع‌رسانی را در مغایرت با مواد 34 و 50 قانون اساسی، قانون رسانه‌های همه‌گانی و قانون حق دسترسی به اطلاعات می‌باشد.

مقدس هاشمی
26 سنبله 1399
کمیته مصوونیت: حکومت مانع اطلاع‌رسانی دقیق از روند مذاکرات صلح می‌شود

وی از حکومت می‌خواهد تا با حفظ ارزش‌های آزادی بیان و با رعایت اصل علنی‌بودن مذاکرات، چرخه‌ی اطلاع‌رسانی را محدود نساخته و هرچه‌زودتر سهولت در اخذ ویزای قطر را به خبرنگاران فراهم سازد.
در همین حال، خبرنگاران برگشته از دوحه؛ جایی که مذاکرات بین‌الافغانی برگزار شده‌است می‌گویند، حکومت افغانستان نتوانسته است زمینه‌ی ادامه حضور خبرنگاران و پوشش این گفت‌وگوها را فراهم بسازد.
بهزاد رسولی؛ یک تن از خبرنگاران که از دوحه برگشته است می‌گوید، سفارت افغانستان مقیم دوحه شرایط سنگین را برای ادامه حضور رسانه در این کشور وضع نموده بود.
وی، پیش‌برد مذاکرات بین‌الافغانی را بدون حضور رسانه‌ها نگران‌کننده عنوان نموده می‌افزاید، حکومت باید برنامه‌های منظم برای حضور فعال رسانه‌ها در این مذاکرات روی دست گیرد.
اما وزارت دولت در امور صلح می‌گوید، حکومت با حفظ اصول آزادی بیان، تلاش دارد تا زمینه‌ی حضور گسترده‌ی خبرنگاران را در این مذاکرات فراهم سازد.
ناجیه انوری؛ سخنگوی وزارت دولت در امور صلح به کلید می‌گوید، هرچند کشور میزبان مخالف حضور گسترده‌ی رسانه‌ها می‌باشد، اما این وزارت تلاش دارد تا زمینه‌ی حضور بیش‌تر رسانه‌ها در این مذاکرات را فراهم نماید.
این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌گردد که در تازه‌ترین مورد نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) گفت‌وگویی را با ده‌ها خبرنگار انجام داده که نشان می‌دهد، خبرنگاران در کشور، نگران محدودیت بر آزادی بیان در جریان و پس از گفت‌وگوهای صلح‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA