ads

راهکاری را زیر نام میکانیزم افغانستان برای صلح همه‌شمول، ایجاد شده‌است

نهادهای جامعه مدنی می‌گویند که هدف از ایجاد این میکانیزم، دخیل‌ساختن مردم در پروسه‌ی صلح و ارایه نظریات آنان روی میز مذاکره می‌باشد.

خیرالبنات سادات
26 سنبله 1399
راهکاری را زیر نام میکانیزم افغانستان برای صلح همه‌شمول، ایجاد شده‌است

به گفته‌ی آنان، در حال حاضر، مردم افغانستان به‌صورت مستقیم در روند مذاکرات صلح سهیم نیستند و باید میکانیزمی وجود داشته باشد تا جایگاه مردم را در این روند تضمین کند.
لیلما ناصری؛ عضو هیئت رهبری میکانیزم افغانستان برای صلح همه‌شمول، روز چهارشنبه در مراسم افتتاحییه این میکانیزم گفت که نماینده‌گان جامعه مدنی به این باوراند که برقراری آتش‌بس دایمی و زمینه‌سازی برای صلح همه‌شمول، دو مورد اساسی برای دستیابی به صلح و حل سیاسی و پایدار منازعه‌ی افغانستان است.
به گفته‌ی خانم ناصری، این میکانیزم با مراجعه به آرا و نظریات مردم و گذاشتن این نظریات روی میز مذاکره، در همه‌شمول‌شدن روند جاری صلح می‌تواند نقش اساسی بازی کند.
با این حال، حبیبه سرابی؛ عضو هیئت مذاکراتی حکومت افغانستان، از ایجاد میکانیزم افغانستان برای صلح استقبال کرده و می‌گوید، ایجاد این میکانیزم می‌تواند در همه‌شمول‌بودن پروسه‌ی صلح کمک کند.
با این همه، رونالد کوبیا؛ نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان، گفت‌وگوهای صلح را یک فرصت تاریخی برای افغانستان دانسته می‌گوید، جامعه مدنی می‌توانند نقش اساسی و مهمی را در این پروسه ایفا کند.
گفتنی‌ست که پیش از این، میکانیزم افغانستان برای صلح، نشست ملی نهادهای مدنی و رسانه‌یی را با حضور بیش‌تر از 500 تن از نماینده‌گان رسانه‌ها و جامعه مدنی در کابل برگزار کرد.
حراست از دستاوردهای هژده‌سال پسین، رعایت ارزش‌های حقوق بشری، حفظ قانون اساسی، حق دسترسی و گردش اطلاعات و تضمین حقوق و جایگاه زنان در مذاکرات صلح، از خواسته‌های اصلی و اساسی اشتراک‌کننده‌گان این نشست بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA