ads

سگ‌های ولگرد، برای شهریان کابل به یک معضل اجتماعی مبدل شده‌است

شماری از شهروندان کابل از تجمع سگ‌های ولگرد و وحشی در کوچه‌ها شاکی‌اند و می‌گویند، موجودیت این سگ‌ها در کوچه‌ها نه تنها ترس و وحشت ایجاد می‌کند، بلکه سلامت آنان را نیز تهدید می‌کند.

خیرالبنات سادات
25 سنبله 1399
سگ‌های ولگرد، برای شهریان کابل به یک معضل اجتماعی مبدل شده‌است

این پایتخت‌نشینان می‌گویند که جمعیت این سگ‌ها با گذشت هر روز بیش‌تر می‌شود، ولی تا کنون شاروالی کابل برنامه‌ی را برای کم‌شدن نسل سگ‌های ولگرد روی دست نگرفته‌است.
صفت‌الله؛ یک‌تن از باشنده‌گان منطقه ارزان قیمت شهر کابل می‌گوید در محله‌یی که آنان زنده‌گی می‌کنند، تجمع سگ‌های ولگرد زیاد بوده و هرازگاهی به عابرین حمله‌ور می‌شوند.
به گفته‌ی او، زنان و کودکان نمی‌توانند از ترس این سگ‌ها از خانه بیرون شوند.
از سویی هم قاسم؛ یک‌‎تن از باشنده‌گان دشت برچی می‌گوید، هنگامی‌که بامداد برای پیداکردن لقمه نانی از منزلش بیرون می‌شود سگ‌های ولگرد به وی هجوم می‌آورند.
وی افزود که در منطقه‌ی شان، چندین مرتبه سگ‌های ولگرد بالای مردم به خصوص کودکان حمله کرده‌اند.
اما شاروالی کابل می‌گوید که در سه مرحله، بیش از 50 هزارقلاده سگ ولگرد را واکسین نموده و به گونه‌ی اوسط، روزانه 70 قلاده سگ از سوی این اداره عقیم‌سازی می‌شوند.
نعمت‌الله بارکزی؛ رییس نشرات شاروالی کابل می‌گوید، بیش‌تر از 12 هزار سگ وحشی و دیوانه را که حیات مردم را تهدید می‌کرد از بین برده شدند.
از سوی دیگر احمد مختار محسنی؛ رییس صحت حیوانی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، عقیم‌سازی را یکی از برنامه‌های اساسی این اداره در جهت کاهش تولید نسل سگ‌های ولگرد عنوان می‌کند و می‌گوید، از ماه جولای سال 2019 میلادی تا کنون، بیش‌تر از 9 هزار قلاده سگ در 18 ناحیه شهر کابل، از سوی آنان عقیم شده‌اند.
به گفته‌ی آقای محسنی، در یک سال گذشته، بیش‌تر از 13 هزار قلاده سگ که با امراض غیرقابل تداوی مبتلا بودند، از بین برده شدند.
این در حالی‌ست که سالانه شماری از شهروندان کابل از اثر سگ گرفته‌گی، به شفاخانه‌ها مراجعه می‌کنند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA