ads

نگرانی از کندی کارِ گروه تماس

تیم‌های مذاکره‌کننده در دوحه پس از مراسم افتتاحیه، دست به ایجاد گروه ده نفری تماس زده‌اند که موارد قابل بحث را برای میز مذاکره، تهیه و آماده می‌نمایند.

کلید
24 سنبله 1399
نگرانی از کندی کارِ گروه تماس

این گروه تا کنون موفق به تهیه موارد قابل بحث نگردیده‌است. در این مورد نگرانی وجود دارد که اگر گروه تماس با سرعت عمل نکند، مذاکرات بین‌الافغانی خیلی به درازا خواهد کشید.
انتظار می‌رفت که با ختم مراسم افتتاحیه، زمینه برای گفت‌وگوهای رو در رو میان تیم‌های مذاکراتی جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان مهیا و مذاکرات به‌زودی آغاز و به یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم افغانستان که همانا آتش‌بس است، پرداخته خواهد شود؛ اما دیده می‌شود که گروه تماس از دو روز به این‌سو، قادر نگردیده تا موارد قابل بحث را آماده و به میز مذاکره ارایه نماید.
مردم افغانستان که در چهل سال گذشته، قربانی جنگ تحمیلی گردیده و خواهان قطع این جنگ می‌باشند، توقع دارند که پروسه‌ی کاری گروه تماس با جدیت و سرعت تمام به پیش برود و در نخستین دوره‌ی مذاکرات، در مورد آتش‌بس، توافق صورت گیرد تا هم از خون‌ریزی بیش‌تر جلوگیری به عمل آید و هم این‌ کار، فضای باور و اعتماد را میان طرف‌های درگیر ایجاد کند.
تاکید مردم بر آتش‌بس از این جهت بیش‌تر است که هردو طرف، داد از امنیت و مصوونیت مردم می‌زنند. حکومت افغانستان با وجود آن‌که مشکلاتی در جریان انتخابات داشت، اعتبار خود را از رای مردم گرفته و طالبان ادعا دارند که بیش‌ترین فیصدی خاک افغانستان به دست آنان است. در چنین حالتی، مردم انتظار دارند تا ببینند که طرف‌های درگیر در جریان مذاکرات در چه حدی به امنیت و مصوونیت آنان فکر می‌کنند. به باور مردم، اگر طرف‌های درگیر در نخستین دور مذاکرات شان به خواست آتش‌بس لبیک بگویند، به این باور خواهند رسید که فراموش نشده‌اند و طرف‌های درگیر اعتماد آنان را نسبت به آینده‌ی مذاکرات بیش‌تر خواهد کرد.
مردم منتظراند که گروه تماس با مهم شمردن آتش‌بس، هرچه‌زودتر به کار خویش برسد و نگذارد که تعلل و عدم سرعت در کار، سبب شود که مذاکرات رو در رو با کندی آغاز و انجام یابد.
با نظر گذرا به نشست‌هایی یک‌ساله میان طالبان و امریکا، توقع می‌رود که نتایج این مذاکرات با مردم شریک ساخته شود؛ چون این مذاکرات، بین‌الافغانی بوده و لازم نیست که چیزی از مردم پنهان نگهداشته شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA