ads

مسعود اندرابی و احمد ضیا سراج به جلسه استجوابیه مجلس فراخوانده‌ شدند

شماری از اعضای ولسی جرگه می‌گویند که حکومت زیر نام برنامه‌ی میثاق امنیتی دست به ملیشه‌سازی زده و حدود 30 هزار تن را مسلح ساخته است.

خیرالبنات سادات
24 سنبله 1399
مسعود اندرابی و احمد ضیا سراج به جلسه استجوابیه مجلس فراخوانده‌ شدند

این نماینده‌گان مردم می‌گویند که حکومت به جای ملیشه‌سازی باید نهادهای امنیتی و دفاعی را تقویت کند.
مهدی راسخ؛ نماینده‌ی مردم میدان وردک در ولسی جرگه می‌گوید که هزاران تن از افراد غیرمسوول و بی‌بند و بار، زیر نام میثاق امنیتی از سوی حکومت مسلح شده‌اند.
به گفته‌ی آقای راسخ، حکومت افغانستان باید پاسخ دهد که بودجه این برنامه از کجا به‌دست آمده‌است.
در همین حال، شماری از نماینده‌گان مردم می‌گویند که ملیشه‌سازی به سود کشور نیست و پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت.
عباس ابراهیم‌زاده؛ عضو ولسی جرگه می‌گوید، برنامه‌ی میثاق امنیتی باید متوقف شود، در غیر آن، با عملی‌شدن این برنامه، کشور به بحران خواهد رفت.
اما وزارت امور داخله با رد این موضوع می‌گوید، ملیشه‌سازی در چوکات این برنامه وجود ندارد.
مسعود اندرابی؛ سرپرست وزارت امور داخله که روز دوشنبه در جلسه استجوابیه ولسی جرگه سخن می‌زد گفت که برنامه میثاق شهروندی به منظور کاهش سطح جرایم و مبارزه هدف‌مند با شبکه‌های جرمی سازمان یافته روی دست گرفته شده‌است.
به گفته‌ی آقای اندرابی، وزارت امور داخله افغانستان از شش ماه، 10 هزار مجرم را از سراسر افغانستان دست‌گیر و تحت پی‌گرد قرار داده‌است.
از سویی هم؛ احمد ضیا سراج؛ سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی می‌گوید که در طرح برنامه‌ی میثاق امنیتی، چیزی به نام ملیشه‌سازی وجود ندارد و تا کنون زیر نام این برنامه حتی یک میل اسلحه هم توزیع نشده‌است.
به گفته‌ی او، اعضای ولسی جرگه در مورد این برنامه در خلای معلوماتی قرار دارند و از طرح این برنامه آگاهی ندارند.
آقای سراج افزود، برنامه‌ی میثاق امنیتی، برنامه‌ی مشترک نهادهای امنیتی و مردم است که به منظور تامین امنیت مراکز شهرهای برزگ و شاهراه‌های بزرگ کشور ساخته شده‌است.
این در حالی‌ست که حکومت افغانستان پیش از این گفته بود که با تطبیق و عملی‌سازی برنامه‌ی میثاق امنیتی، فعالیت‌های جنایی و تخریبی گروه‌های جنایت کار مهار شده و تغییرات مثبت در وضعیت موجود امنیتی کشور به‌وجود خواهد آمد.
اما مردم می‌گویند که با گذشت نزدیک به 3 ماه از عملی‌شدن این برنامه،هیچ‌گونه تغییری مثبتی در اوضاع امنیتی کشور به‌وجود نیامده‌است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA