ads

مردم خواهان آتش‌بس تا به نتیجه رسیدن مذاکرات شده‌اند

نظرسنجی تازه‌ی خانه صلح افغانستان نشان می‌دهد که مردم افغانستان خواهان برقراری آتش‌بس تا به نتیجه‌رسیدن مذاکرات بین‌الافغانی شده‌اند.

مقدس هاشمی
24 سنبله 1399
مردم خواهان آتش‌بس تا به نتیجه رسیدن مذاکرات شده‌اند

نعیم ایوب‌زاده؛ عضوخانه صلح افغانستان در نشست خبری روز دوشنبه‌ی این نهاد به رسانه‌‌ها گفت، این نظرسنجی که در 34 ولایت کشور صورت گرفته، نشان می‌دهد که مردم خواهان صلح پایدار و تامین آتش‌بس در جریان این مذاکرات شده‌اند.
ایوب زاده، مردم افغانستان را قربانیان اصلی جنگ جاری در کشور دانسته می‌افزاید، شهروندان حق دارند تا در جریان این گفت‌وگوها قرار گیرند و جزییات این مذاکرات با رسانه‌ها و مردم شریک ساخته شود.
وی می‌گوید، بخشی از این نظرسنجی نشان می‌دهد که مردم افغانستان نگران اخلال پروسه‌ی صلح و از دست‌رفتن ارزش‌های 18 ساله‌اند.
درهمین حال، نگینه یاری؛ عضو خانه صلح افغانستان با انتقاد از ترکیب هیئت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان می‌گوید، این هیئت از دانش کافی برای مذاکره برخوردار نبوده و بسته‌ی منظم مذاکراتی در اختیار ندارد.
وی، نبود هماهنگی و شریک‌ساختن دیدیگاه‌های شخصی اعضای مذاکره‌کننده را از ضعف‌های اصلی این هیئت می‌داند.
در همین حال، علی افضلی؛ عضو دیگر این نهاد با اشاره به حفظ ارزش‌های هژده‌ سال گذشته می‌گوید، در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی قانون اساسی و ارزش‌های مدنی حفظ شده و حقوق اقلیت‌ها به‌خصوص اقلیت‌های مذهبی در مسایل اقتصادی، حقوقی و دولت‌داری رعایت گردد.
این در حالی‌ست که مراسم افتتاحیه مذاکرات بین‌الافغانی روز شنبه هفته‌‌ی جاری با حضور عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی و وزیر خارجه‌ی ایالات متحده امریکا در دوحه رسماً گشایش یافت.
وزیران خارجه‌ی شماری از کشورهای دیگر نیز در این مراسم به‌گونه‌ی آنلاین سخنرانی کردند. در پایان آن روز، گروه تماس هیئت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان و طالبان شکل گرفت تا به منظور برگزاری مذاکرات رسمی میان دو طرف در مورد چه‌گونه‌گی تعیین اجندا و اصول مذاکرات به توافق برسند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA