ads

پایان انتظار و یک آغاز دشوار

برگزاری مراسم افتتاحیه مذاکرات بین‌الافغانی و اظهار نظرها در این مراسم، نویددهنده‌ی آن است که همه طرف‌ها و جامعه جهانی خواهان تحکیم صلح و ثبات در افغانستان می‌باشند، اما با درنظرداشت خواست‌ها، دیدگاه‌ها و اختلاف نظرها میان طرف‌های مذاکره‌کننده که پس از این در جریان گفت‌وگوهای رو در رو به آن پرداخته خواهد شد، راه […]

نویسنده: Jamshid Mujadedi
22 سنبله 1399
پایان انتظار و یک آغاز دشوار

برگزاری مراسم افتتاحیه مذاکرات بین‌الافغانی و اظهار نظرها در این مراسم، نویددهنده‌ی آن است که همه طرف‌ها و جامعه جهانی خواهان تحکیم صلح و ثبات در افغانستان می‌باشند، اما با درنظرداشت خواست‌ها، دیدگاه‌ها و اختلاف نظرها میان طرف‌های مذاکره‌کننده که پس از این در جریان گفت‌وگوهای رو در رو به آن پرداخته خواهد شد، راه دشوار و پرچالشی در پیش است که خواهان همکاری دوام‌دار و جدی جامعه‌ی جهانی برای موفقیت مذاکرات و استقرار صلح در افغانستان می‌باشد.
مراسم افتتاحیه مذاکرات بین‌الافغانی که علاوه بر هیئت افغانی و طالبان، نماینده‌های سازمان‌های معتبر بین‌المللی و وزرای امور خارجه چند کشور آسیایی، امریکایی و اروپایی در آن شرکت داشتند، امروز در دوحه مرکز قطر برگزار گردید.
آتش‌بس فوری، حفظ دست‌آوردهای 19ساله، اتحاد و هم‌دیگرپذیری از مواردی بودند که سخن‌رانان مراسم به آن تاکید کردند. داکتر عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی که در رأس هیئتی از جانب افغانستان برای اشتراک در این مراسم به قطر رفته است، در این مراسم گفت که با درس از گذشته می‌توانیم به صلح برسیم.
او تاکید کرد که حفظ دست‌آوردهای 19ساله خواست مردم افغانستان است و برگشت به گذشته برای مردم پذیرفتنی نیست.
عبدالله عبدالله خواهان آتش‌بس گردید و افزود که پس از توافق‌نامه میان امریکا و طالبان تا کنون که امیدها برای صلح بیش‌تر شده بود، ۱۲۰۰۰ افغان در جریان خشونت‌ها کشته و ۱۵۰۰۰ افغان دیگر مجروح شده‌اند. ملا عبدالغنی برادر با وجود آن‌که برای مذاکرات بین‌الافغانی اظهار خوش‌بینی نمود، گفت که طالبان تعهدات توافق‌نامه با امریکا را عملی کرده و از طرف مقابل نیز می‌خواهند که روی تعهدات خویش متعهد باشد.
غنی برادر از تحکیم یک نظام اسلامی در افغانستان حرف زد و از روابط محترمانه و متقابل با همسایه‌های افغانستان گفت. مایک پمپیو؛ وزیر امورخارجه ایالات متحده امریکا این روز را، یک روز تاریخی دانست و گفت که جهان در کنار افغانستان است.
پمپیو در سخنرانی‌اش بر افغانستان مستقل، متحد و دموکراتیک تاکید نمود و اظهار داشت که افغانستان در دو دهه‌ی اخیر به دست‌آوردهایی رسیده است که باید حفظ گردد.
پمپیو گفت که هدف امریکا همکاری دوام‌دار با افغانستان می‌باشد که منوط بر توافق و نتیجه‌ی مطلوب مذاکرات و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی می‌باشد.
نماینده‌ی ناتو در این مراسم، با قدردانی از قربانی‌های مردم افغانستان و نیروهای ناتو گفت که وقت جنگ به پایان رسیده و راه برای صلح باز شده است.
وی تاکید کرد که صلح حق مردم افغانستان بوده و یک افغانستان صلح‌آمیز به نفع همه‌ی جهان است. سایر سخنرانان نیز مراسم افتتاحیهءمذاکرات بین‌الافغانی را، فرصت تاریخی یاد کردند و ابراز امیداوری نمودند که مردم افغانستان بعد از یک عمر منازعه، شایسته‌ی صلحی‌اند که باید به آن برسند.
نماینده‌های سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و سارمان همکاری‌های اسلامی نیز با تاکید بر حفظ ارزش‌های به‌دست‌آمده‌ی 19 سال اخیر، خواهان آتش‌بس گردیدند تا صلح به واقعیت بپیوندد.
این همه سخنرانی‌ها حمایت جامعه جهانی را برای استقرار صلح در افغانستان نشان می‌دهد، اما نباید فکر شود که به نقطه‌ی پایان رسیده‌ایم. هنوز راه دراز و دشواری را در پیش‌ داریم.
مراحل سختی که تعیین‌کننده‌ی سرنوشت افغانستان است. با درنظرداشت اختلاف نظرها میان طرف‌های گفت‌وگو کننده، لازم است تا جامعه جهانی در جریان مذاکرات، افغان‌ها را تنها نگذارد و در تحقق یگانه آرزوی شان که صلح با عزت و پایدار می‌باشد، همکاری جدی و خالصانه نماید.
مردم افغانستان از طرف‌های گفت‌گوکننده نیز می‌خواهند که برای رفاه و سربلندی افغانستان، بدون درنظرداشت خواسته‌های سلیقه‌یی و گروهی خویش، سرنوشت صلح‌آمیز افغانستان را رقم بزنند و نگذارند که فرصت به‌دست‌آمده، از دست برود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA