ads

عبدالله: برگشت به گذشته برای افغان‌ها قابل قبول نیست

نشست افتتاحیه مذاکرات بین‌الافغانی، امروز شنبه (22 سنبله) در دوحه، پایتخت قطر برگزار شد.

نویسنده: لیلا نورانی
22 سنبله 1399
عبدالله: برگشت به گذشته برای افغان‌ها قابل قبول نیست

در این نشست علاوه بر هیئت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان، نماینده‌گان و مقام‌های ده‌ها کشور و سازمان بین‌المللی، به‌شکل حضوری و یا هم آنلاین، اشتراک کرده‌بودند.
عبدالله عبدالله؛ رئیس شورای عالی مصالحه ملی، در جریان سخنرانی در نشست افتتاحیه مذاکرات بین‎الافغانی گفت که باید از فرصت به‌وجود آمده برای صلح، استفاده شود.
عبدالله، روی اعلام آتش‌بس تاکید نموده گفت که از زمان امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان، تا کنون بیش از دوازده هزار افغان در نتیجه درگیری‌ها، کشته و حدود پانزده هزار تن دیگر زخمی شده‌اند.
از سویی هم رئیس شورای عالی مصالحه ملی، تاکید کرد که برگشت به گذشته، برای افغان‌ها قابل قبول نیست.
در همین حال ملا عبدالغنی برادر؛ رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، در این نشست گفت که گفت‌وگوها، باید با صبر و حوصله، به‌پیش برده شود.
به گفته وی، گروه طالبان، این مذاکرات را صادقانه به‌پیش خواهد برد.
با این حال نعیم وردک؛ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، در صحبت با کلید گفت، این گروه، با هیئتی که از کابل به دوحه سفر کرده، به عنوان هیئت دولت افغانستان نه بلکه به‌حیث نماینده احزاب و جهت‌های مختلف، گفت‌وگو می‌کند.
وردک می‎افزاید که در مذاکرات بین‌الافغانی، درکنار دیگر موضوعات، روی آتش‌بس نیز بحث خواهد شد.
در همین حال، فیض‌محمد زلاند، آگاه امور سیاسی، با اشاره به سخنرانی‌های عبدالله و ملا برادر می‌گوید که نظریات دو طرف، با هم نزدیک است.
وی اما می‌گوید که اختلاف‌ نظر میان هیئت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان روی نوعیت نظام، در صورتی که از گذشت کار گرفته نشود، باعث طولانی شدن بحث‌ها خواهد شد.
با این همه، نماینده‌گان کشورهای اشتراک کننده، به‌شمول وزرای امور خارجه قطر و امریکا، از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی استقبال نموده و ابراز امیدواری کردند تا این مذاکرات، باعث تامین صلح پایدار و پایان جنگ، در افغانستان گردد.
بر اساس گزارش‎ها، قرار است مذاکرات مستقیم میان هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان و گروه طالبان، به‌روز دوشنبه هفته جاری، آغاز شود.
قرار بود مذاکرات بین الافغانی، پس از امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان، در ماه حوت سال جاری هجری خورشیدی آغاز گردد، اما به‌دلیل اختلاف‎ها روی رهایی زندانیان، این مذاکرات چندین بار به‌تعویق افتاد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA