ads

آغاز مذاکرات بین‌الافغانی؛ هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان به دوحه می‌رود

گروه طالبان با ارسال یک اعلامیه به کلید، آمادگی این گروه را برای آغاز مذاکرات بینالافغانی اعلام کرده و گفته که جلسه افتتاحیه این مذاکرات، روز شنبه (22 سنبله) در قطر، برگزار می‌شود.

نویسنده: خیرالبنات سادات
21 سنبله 1399
آغاز مذاکرات بین‌الافغانی؛ هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان به دوحه می‌رود

در همین حال، شورای عالی مصالحه ملی نیز، با تائید آغاز مذاکرات بین‌الافغانی می‌گوید که هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان، امروز جمعه به‌ دوحه، پایتخت قطر سفر می‌کند.
فریدون خوزون؛ سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی، در صحبت با کلید گفت که قرار است در مراسم افتتاحیه مذاکرات بین‌الافغانی، عبدالله عبدالله؛ رئیس شورای عالی مصالحه ملی، محمد حنیف اتمر؛ سرپرست وزارت امور خارجه؛ سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح، عبدالسلام رحیمی؛ نمایند خاص رئیس جمهور در امور صلح، مقام‌های بلندرتبه قطر و نماینده‌گان برخی کشورهای خارجی، اشتراک کنند.
وی می‌گوید که در نخستین دور مذاکرات بین‌الافغانی که قرار است در دوحه برگزار شود، روی تامین آتش‌بس فراگیر در افغانستان، بحث خواهد شد.
همزمان با این، حشمت ناطق؛ مسؤول روابط با رسانه‌ها در دفتر مشاوریت شورای امنیت ملی در صحبت با کلید گفت، شش تن از زندانیان خطرناک گروه طالبان که کشورهای آسترالیا و فرانسه، در زمینه رهایی آنان نگرانی داشتند، به قطر منتقل شده‌اند.
با این همه، آگاهان امور، آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را یک گام مثبت برای تامین صلح در کشور می‌دانند، اما می‌گویند که این مذاکرات، طولانی، زمانگیر و پیچیده خواهد بود.
سیدناصرموسوی؛ آگاه مسایل سیاسی می‌گوید، به‌دلیل این‌که خواسته‌های حکومت افغانستان و گروه طالبان، در تضاد قرار دارند، مذاکرات بین‎الافغانی، زمان‌گیر خواهد بود.
بر اساس توافق‌نامه صلح که در 29 فبروری سال جاری، میان امریکا و طالبان در دوحه، امضا شد، قرار بود گفت‌وگوهای بین الافغانی، در تاریخ دهم ماه مارچ، آغاز شود.
اما به‌دلیل اختلاف‌ها بر سر رهایی زندانیان دو طرف، این گفت‌وگوها برای چندین بار به‌تعویق افتاد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA