ads

شماری از زنان، با جمع‌آوری 15 هزار امضاء، خواستار حفظ دست‌آوردهای زنان شدند

شماری از فعالان حقوق زن، گردهمایی‌ی را برای جمع‌آوری امضاء و دیدگاه بانوان ولایت بلخ، پیرامون حفظ دست‌آوردهای شان در مذاکرات بین‌الافغانی و پس از آمدن صلح در کشور بیان نموده‌اند.

جواد نبی‌زاده
19 سنبله 1399
شماری از زنان، با جمع‌آوری 15 هزار امضاء، خواستار حفظ دست‌آوردهای زنان شدند

این فعالان می‌گویند، جمع‌آوری 15 هزار امضاء در 15 ولایت کشور جریان داشته و قرار است این  امضاها و دیدگاه بانوان، طی نامه‌یی به سازمان ملل متحد شریک ساخته شود که خواست‌ها و اهداف زنان در مذاکرات صلح نادیده گرفته نشود.

ظریفه سلطان‌زی؛ هماهنگ‌کننده‌ی موسسه‌ی برابری برای صلح و دموکراسی در بلخ، زنان را قربانیان اصلی جنگ در افغانستان بیان نموده می‌گوید که در ناامنی سال‌های اخیر بیش‌ترین آسیب را زنان افغانستان متقبل شده‌اند.

او می‌گوید، زنان به هیچ قیمت حاضر نیستند، دست‌آوردهای دو دهه‌ی اخیر شان به معامله گرفته شود.

در همین حال، مبینه ساعی خیراندیش؛ فعال حقوق زن به کلید می‌گوید، حضور معنادار زنان در مذاکرات و در نظرگرفتن حقوق بشری زنان پس از مذاکرات صلح، خواسته‌های اصلی زنان افغانستان از دو سوی مذاکره‌کننده‌ می‌باشد.

او می‌گوید که در دوره‌های قبلی، زنان افغانستان هیچ نقشی در ساختار نظام نداشته و با چالش‌های فراوان زنده‌گی می‌کردند.

با این حال کریستینا عزیزی؛ یک‌تن از باشنده‌گان شهر مزارشریف، هرچند از هیئت‌های تشکیل‌شده برای صلح افغانستان، راضی نبوده، اما از آنان می‌خواهد که در مذاکرات صلح صدای واقعی مردم بوده و خواسته‌های اصلی مردم را بیان نمایند.

عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی به تازه‌گی گفته است که هیئت مذاکره‌کننده‌ی افغانستان به‌زودی برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به دوحه‌ی قطر سفر می‌کنند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA