ads

در یازده سال گذشته حدود 90 هزار غیر نظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند

کمیسیون مستقل حقوق بشر، ازافزایش تلفات غیرنظامیان در جریان درگیری‌ها در کشور، ابرازنگرانی نموده وطرف‌های درگیر جنگ را به عدم رعایت اصول جنگی، متهم می کند.

نویسنده: مقدس هاشمی
16 سنبله 1399
در یازده سال گذشته حدود 90 هزار غیر نظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

نعیم نظری؛ معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر، امروزیکشنبه (16 سنبله) در برنامه یک روزه، تحت عنوان مفاهیم و اصطلاحات کاربردی حفاظت ازغیرنظامیان، ضمن ابرازنگرانی از عدم رعایت اصول و قوانین جنگی ازسوی طرف‌های درگیر، می‌گوید که در یازده سال گذشته، حدود 90 هزار فرد ملکی در افغانستان، کشته و زخمی شده اند.
وی هشدارمی دهد که درصورت ادامه این وضیعت، تلفات غیرنظامیان بیشتر خواهد شد.
درهمین حال سید مظفرشاه؛ رئیس مرکزغیرنظامیان درجنگ یا سیفیک که این برنامه را راه اندازی نموده بود، با اشاره به گزارش‌های نشر شده ازتلفات غیرنظامیان در افغانستان می‌گوید، گزارش‌های که توسط نهادهای حقوق بشری وکمیسیون مستقل حقوق بشر به نشر می رسد، ازسوی طرف‌های جنگ نادیده گرفته می شود .
اما فواد امان؛ معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی، گروه طالبان را متهم به کشتار افراد ملکی متهم نموده می گوید که این گروه، از غیر نظامیان، به‌حیث سپرجنگی استفاده نموده و سبب تلفات غیر نظامیان می‌شود.
وی می افزاید، این وزارت با رعایت اصل آزادی بیان، معلومات دقیق ازتلفات نظامیان و غیر نظامیان را ارایه می کند.
این درحالیست که درتازه ترین گزارش مرکز قومندانی عمومی و اداره حالات عاجل وزارت صحت عامه آمده که در نزدیک به دوازده ماه گذشته، خشونت‌ها و رویدادهای هراس افگنانه ، جان بیش از سه هزارو 300 غیرنظامی را در افغانستان گرفته است.
بر اساس این گزارش، در این مدت بیشتر از 14 هزار و 600 فرد ملکی دیگر زخمی شده‌اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA