ads

خلیلزاد روی آغاز هرچه‌زودتر مذاکرات بین‌الافغانی تاکید می‌کند

زلمی خلیلزاد؛ نماینده خاص وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان، روی کاهش خشونت‌ها و آغاز هرچه‌زودتر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تاکید کرده است.

نویسنده: خیرالبنات سادات
31 اسد 1399
خلیلزاد روی آغاز هرچه‌زودتر مذاکرات بین‌الافغانی تاکید می‌کند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

خلیلزاد امروز جمعه ( 31 اسد ) در تویترش نگاشته که هیچ‌ دلیل موجه، برای تاخیر این گفت‌وگوها وجود ندارد.
با تایید رهایی چهارصد زندانی خطرناک گروه طالبان از سوی لویه جرگه مشورتی صلح و امضای فرمان رهایی آنان توسط رییس جمهورغنی، انتظار می رفت که مذاکرات بین الافغانی به‌زودترین فرصت برگزار گردد، اما تا کنون این مذاکرات آغاز نشده است.
ارگ می گوید که طالبان هیچ‌گونه تعهد برای صلح نداشته و افزایش خشونت‌ها، ادامه همکاری آنان با گروه‌های تروریستی به‌خصوص القاعده و حاضر نشدن این گروه برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، نشان‌دهنده آن است.
صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری به کلید می گوید که حکومت افغانستان اقدامات اساسی را جهت تسریع پروسه صلح انجام داده و اکنون باید طالبان تعهد خود را در این‌زمینه نشان دهند.
پیش از این حکومت افغانستان گفته بود که گروه طالبان به اساس فهرست ارائه شده، یک هزار اسیر نیروهای افغان را آزاد نکرده است.
اما سهیل شاهین؛ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر با رد این اظهارات می گوید که این گروه تمامی اسیران نیروهای افغان را رها کرده است.
وی حکومت را به بهانه جویی و ایجاد موانع فراراه آغاز مذاکرات متهم می‌کند.
آگاهان امور اما می‌گویند که هر دوطرف (حکومت افغانستان و گروه طالبان) اقدامات لازم را برای تسریع روند صلح انجام نداده‌اند.
سید ناصر موسوی؛ آگاه امور سیاسی در صحبت با کلید گفت که افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان، تکمیل نشدن روند رهایی پنج هزار زندانی گروه طالبان براساس فهرست ارائه شده و مخالفت این گروه با ترکیب هیئت مذاکره کننده حکومت، از موانع عمده فراراه آغاز گفت‌وگوهای بین الافغانی است.
همزمان با این شماری از فعالان مدنی، روی ایجاد اجماع سیاسی در زمینه صلح تاکید نموده، از حکومت و سیاسیون افغان می خواهند تا اختلاف‌های‌ شان با گروه طالبان را پایان دهند.
جواد رفعت؛ یک‌تن از فعالان مدنی می‌گوید که طالبان نیز باید خشونت‌ها را کاهش داده و از کشتار مردم دست بردارند.
این درحالیست که حکومت افغانستان می‌گوید، به دلیل عدم رهایی یک هزار اسیر نیروهای افغان از سوی گروه طالبان، روند رهایی چهارصد زندانی این گروه، متوقف شده است.
دفتر شورای امنیت ملی اعلام کرده که بر اساس فیصله لویه جرگه مشورتی صلح و فرمان رییس جمهور غنی، تا کنون هشتاد تن از مجموع این چهارصد زندانی، آزاد شده اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA